گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Hasanzadeh60@yahoo.com
چکیده: (5656 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء سلامت روانی و جسمانی در نظر گرفته شده است. هدف اصلی از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیرات آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان در میان بیماران بستری در بخش قلب بیمارستان شهید مدرس، تهران، ایران بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعۀ نیمه تجربی بود و اجزای آن همۀ زنان بستری شده با بیماری عروق کرونر بود. از این ها 30 نفر توسط نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه های آزمایش و کنترل. پس از سنجش سلامت روان توسط پرسشنامۀ سلامت عمومی، دورۀ آموزشی هوش هیجانی به گروه آزمایش در 7 جلسۀ 90 دقیقهای آموزش داده شد. پس از اتمام فرایند آموزش، هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامۀ سلامت عمومی دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که دورۀ آموزشی هوش هیجانی میزان سلامت روان و همچنین اجزاء مختلف عملکرد اجتماعی را افزایش داد و میزان افسردگی و علایم جسمانی در گروه آزمایش را کاهش داد. اگرچه این آموزش بر سطح اضطراب در این بیماران اثر نداشت. نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی نقش مهمی در افزایش میزان سلامت روان در میان زنان با بیماری عروق کرونر دارد. این آموزش می تواند در برنامه های مداخلات درمانی و پیشگیری مانند برنامه های آموزشی برای بیماران با بیماری قلبی -عروقی استفاده شود.
Alipor A, Aliakbari Dehkordi M, Hasanzadeh Pashang S, Faraji R. The Effect of Emotional Intelligence Training on Mental Health of the Patients Hospitalized in Cardiology Department of Shahid Modares Hospital, Tehran, Iran. Shefaye Khatam 2016; 4 (3) :41-50 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-967-fa.html
علی پور احمد، علی اکبری دهکردی مهناز، حسن زاده پشنگ سمیرا، فرجی رضا. تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان بیماران بستری در بخش قلب بیمارستان شهید مدرس، تهران، ایران. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1395; 4 (3) :41-50