گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، sh.pajouhinia@yahoo.com
چکیده: (7290 مشاهده)
مقدمه: انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مدل های مناسبی برای شناخت مشکلات روانی هستند که مردم از طریق آن می توانند با چالش های متعدد مواجه شوند. هدف از این مطالعه بررسی رابطۀ بین انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود با مشکلات روانی در میان دانشجویان دختر در دانشگاه علامه طباطبائی بود. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی –همبستگی بوده و جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دختر در دانشگاه علامه طباطبائی در تهران که در سال 94-93 مشغول تحصیل بودند، می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوش های چندگانۀ تصادفی یک گروه از 380 دانشجو انتخاب شدند. ابزارها پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی، تمایزیافتگی خود و چک لیست علایم SCL-90-R بودند. دادهها به وسیلۀ شاخص های آماری توصیفی، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: تجزیه و تحلیل یک همبستگی معنی-دار بین نمرۀ کلی مشکلات روانی با انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود را نشان داد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود میتوانند ابعاد و درجات مختلف مشکلات روانی در دانشجویان را تبیین نمایند. نتیجه گیری: مطالعۀ انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود روش های مؤثری در درک عوامل اساسی مرتبط با مشکلات روانی هستند. ارزیابی این عوامل می تواند منجر به یک روش جدید در پیشگیری و درمان مشکلات روانی گردد.
Eskandari H, Pajouhinia S, Abavisan Y. Explanation of Psychological Problems Based on Cognitive Flexibility and Self Differentiation. Shefaye Khatam 2016; 4 (3) :18-27 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-970-fa.html
اسکندری حسین، پژوهینیا شیما، ابویسانی یلدا. تبیین مشکلات روانی مبتنی بر انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1395; 4 (3) :18-27