[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 6، شماره 4 - ( پاییز - 1397 ) ::
دوره 6 شماره 4 صفحات 44-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دو شیوۀ مختلف سازماندهی تمرین جسمانی بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
هادی مرادی* ، ابوالفضل شایان نوش آبادی
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، hadi.moradi@stu.um.ac.ir
چکیده:   (5879 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که افراد مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در کارکردهای اجرایی دچار ضعف می‌باشند، هدف از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیر دو شیوۀ مختلف سازماندهی تمرین جسمانی بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است. مواد و روش‌ها: از بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و پس از تکمیل کردن مقیاس کارکردهای اجرایی آزمون کانرز به‌عنوان پیش‌آزمون، به صورت تصادفی به 3 گروه: گروه تمرینات تصادفی (15 نفر)، گروه تمرینات مسدود (15 نفر) و گروه شاهد (15 نفر) تقسیم شدند. سپس دو گروه مداخله‌ای، تمرینات جسمانی با تداخل زمینه‌ای متفاوت را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسۀ 45 دقیقه‌ایی انجام دادند. در انتها از همۀ افراد توسط مقیاس کارکردهای اجرایی، پس‌آزمون به عمل آمد. یافته‌ها: نتایج نشان داد پس از انجام مداخلات، کارکردهای اجرایی در دو گروه مداخله‌ای به صورت معنی‌داری بهبود یافت. با این حال هیچ‌گونه بهبود معنی‌داری در کارکردهای اجرایی گروه شاهد مشاهده نشد. علاوه بر این بین گروه‌های تمرینات تصادفی و مسدود تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. با این حال گروه تمرین تصادفی بهبود بیشتری در کارکردهای حسی –حرکتی به همراه داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج ما تمرینات جسمانی به صورت تصادفی می‌تواند یک روش ایده‌آل به‌منظور بهبود عملکرد اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، تمرین، کودک
متن کامل [PDF 1070 kb]   (2963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Rivilis I, Hay J, Cairney J, Klentrou P, Liu J, Faught BE. Physical activity and fitness in children with developmental coordination disorder: A systematic review. Res Dev Disabil. 2011; 32(3): 894-910. [DOI:10.1016/j.ridd.2011.01.017]
2. Alloway TP, Archibald L. Working memory and learning in children with developmental coordination disorder and specific language impairment. J Learn Disabil. 2008; 41(3): 251-62. [DOI:10.1177/0022219408315815]
3. Henderson SE, Henderson L. Toward An Understanding of Developmental Coordination Disorder: Terminological and Diagnostic Issues. Neural Plast. 2003; 10 (1-2): 1-13. [DOI:10.1155/NP.2003.1]
4. McLeod KR, Langevin LM, Goodyear BG, Dewey D. Functional connectivity of neural motor networks is disrupted in children with developmental coordination disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuroimage Clin. 2014; 4: 566-75. [DOI:10.1016/j.nicl.2014.03.010]
5. Kadesjo B, Gillberg C. Developmental coordination disorder in Swedish 7-year-old children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1999; 38(7): 820-8. [DOI:10.1097/00004583-199907000-00011]
6. Baghernia R, Asle Mohammadizadeh M. Prevalence of developmental coordination disorder in iranian 3-to-11-year-old children. J Res Rehabil Sci. 2014; 9(6): 1077-99.
7. A American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013. p. 947.
8. Maruff P, Wilson P, Trebilcock M, Currie J. Abnormalities of imagined motor sequences in children with developmental coordination disorder. Neuropsychologia. 1999; 37(11): 1317-24. [DOI:10.1016/S0028-3932(99)00016-0]
9. Wilson PH, Maruff P, Ives S, Currie J. Abnormalities of motor and praxis imagery in children with DCD. Hum Mov Sci. 2001; 20(1): 135-59. [DOI:10.1016/S0167-9457(01)00032-X]
10. Wilson P, Maruff P, Butson M, Williams J, Lum J, Thomas P. Internal representation of movement in children with developmental coordination disorder: a mental rotation task. Dev Med Child Neurol. 2004; 46(11): 754-9. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2004.tb00995.x]
11. Schoemaker MM, van der Wees M, Flapper B, Verheij-Jansen N, Scholten-Jaegers S, Geuze RH. Perceptual problems in children with a developmental coordination disorder. Hum Mov Sci. 2001; 20(1-2): 111-33. [DOI:10.1016/S0167-9457(01)00031-8]
12. McClelland MM, Cameron CE, Duncan R, Bowles RP, Acock AC, Miao A, et al. Predictors of early growth in academic achievement: The head-toes-knees-shoulders task. Front Psychol. 2014; 5: 599. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00599. [DOI:10.3389/fpsyg.2014.00599]
13. Becker DR, Miao A, Duncan R, McClelland MM. Behavioral self-regulation and executive function both predict visuomotor skills and early academic achievement. Early Child Res Q. 2014; 29(4): 411-24. [DOI:10.1016/j.ecresq.2014.04.014]
14. Rajendran G, Mitchell P. Cognitive theories of autism. Dev Rev. 2007; 27(2): 224-60. [DOI:10.1016/j.dr.2007.02.001]
15. Barkley RA. Defiant children: A clinician's manual for parent training. New York: Guilford Press. 1987.
16. Jane JY, Burnett AF, Sit CH. Motor skill Interventions in children with developmental coordination disorder: a systematic review and meta-analysis. Arch Phys Med Rehabil. 2018; 9993(18): 30004-2.
17. Tsai C-L, Wang C-H, Tseng Y-T. Effects of exercise intervention on event-related potential and task performance indices of attention networks in children with developmental coordination disorder. Brain Cogn. 2012; 79(1): 12-22. [DOI:10.1016/j.bandc.2012.02.004]
18. Merbah S, Meulemans T. Learning a motor skill: effects of blocked versus random practice. a review. Psychol Belg. 2011; 51: 15-48. [DOI:10.5334/pb-51-1-15]
19. Zetou E, Michalopoulou M, Giazitzi K, Kioumourtzoglou E. Contextual interference effects in learning volleyball skills. Percept Mot Skills. 2007; 104(3): 995-1004. [DOI:10.2466/pms.104.3.995-1004]
20. Magill RA. Motor learning and control. 10th ed. McGraw-Hill Education. 2011. p. 496.
21. Schmidt RA, Wrisberg CA. Motor learning and performance. 3rd ed. Human Kinetics. 2004. p. 381.
22. Wambaugh JL, Nessler C, Wright S, Mauszycki SC, DeLong C, Berggren K, et al. Effects of blocked and random practice schedule on outcomes of sound production treatment for acquired apraxia of speech: results of a group investigation. J Speech Lang Hear Res. 2017; 60(6S): 1739-51. [DOI:10.1044/2017_JSLHR-S-16-0249]
23. Fazeli D, Taheri H, Saberi Kakhki A. Random Versus blocked practice to enhance mental representation in golf putting. Percept Mot Skills. 2017; 124(3): 674-88. [DOI:10.1177/0031512517704106]
24. Jones K, Croot K. The effect of blocked, random and mixed practice schedules on speech motor learning of tongue twisters in unimpaired speakers. Motor control. 2016; 20(4): 350-79. [DOI:10.1123/mc.2013-0102]
25. Russell DM, Newell KM. How persistent and general is the contextual interference effect? Res Q Exerc Sport. 2007; 78(4): 318-27. [DOI:10.1080/02701367.2007.10599429]
26. Kurahashi A, Leming K, Carnahan H, Dubrowski A. Effects of expertise, practice and contextual interference on adaptations to visuo-motor misalignment. Stud Health Technol Inform. 2008; 132: 225-9.
27. Sugiyama M, Araki M, Choshi K. Order of a 'uniform random'presentation on contextual interference in a serial tracking task. Percept Mot Skills. 2006; 102(3): 839-54. [DOI:10.2466/pms.102.3.839-854]
28. Abedi A, Malekpour MP, Moulavi H, Arizihr Amiri SH. Compare neuropsychological features young children with neuropsychological/ development learning disabilities and normal, preschool. Res Exceptional Children. 2007; 2(10): 38-48.
29. Dehghan M, Karimei N, Tagipourjavan AA, Hasan NattajJelodar F, Zaidabadi F. The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on the rate of executive function in children with neuropsychological learning disabilities. J Learning Disabil. 2012; 2(1): 53-77.
30. Wilson PH. Practitioner review: approaches to assessment and treatment of children with DCD: an evaluative review. J Child Psychol Psychiatry. 2005; 46(8): 806-23. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2005.01409.x]
31. Wilson BN, Crawford SG, Green D, Roberts G, Aylott A, Kaplan BJ. Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. Phys Occup Ther Pediatr. 2009; 29(2): 182-202. [DOI:10.1080/01942630902784761]
32. Afsordeh Bakhshayesh R, Salehi H, Movahedi A, Ghasemi V. The log version of the psychometric properties of coordination impaired motor development in children 6-11 years old. Journal of Psychology Special. 2010; 1(4): 135-61.
33. Moradi H, Sohrabi M, Mones-Tusi. The effect of exercises with contextual interference of training on attention problems in children with developmental coordination disorder. Shahrekord University of Medical Sciences. 2017; 19(5): 46-59.
34. Fong SS, Tsang WW, Ng GY. Taekwondo training improves sensory organization and balance control in children with developmental coordination disorder: a randomized controlled trial. Res Dev Disabil. 2012; 33(1): 85-95. [DOI:10.1016/j.ridd.2011.08.023]
35. Noordstar JJ, van der Net J, Voerman L, Helders PJ, Jongmans MJ. The effect of an integrated perceived competence and motor intervention in children with developmental coordination disorder. Res Dev Disabil. 2017; 60: 162-75. [DOI:10.1016/j.ridd.2016.12.002]
36. Pless M, Carlsson M. Effects of motor skill intervention on developmental coordination disorder: a meta-analysis. J Hum Kinet. 2000; 17(4): 381-401. [DOI:10.1123/apaq.17.4.381]
37. Smits-Engelsman BC, Jelsma LD, Ferguson GD. The effect of exergames on functional strength, anaerobic fitness, balance and agility in children with and without motor coordination difficulties living in low-income communities. Hum Mov Sci. 2017; 55: 327-37. [DOI:10.1016/j.humov.2016.07.006]
38. Ball MF. Developmental coordination disorder: hints and tips for the activities of daily living. Jessica Kingsley Publishers. 2002.
39. Eimer M, Van Velzen J, Gherri E, Press C. Manual response preparation and saccade programming are linked to attention shifts: ERP evidence for covert attentional orienting and spatially specific modulations of visual processing. Brain Res. 2006; 1105(1): 7-19. [DOI:10.1016/j.brainres.2005.10.060]
40. Norton DJ, McBain RK, Öngür D, Chen Y. Perceptual training strongly improves visual motion perception in schizophrenia. Brain Cogn. 2011; 77(2): 248-56. [DOI:10.1016/j.bandc.2011.08.003]
41. Velikonja O, Čurić K, Ožura A, Jazbec SŠ. Influence of sports climbing and yoga on spasticity, cognitive function, mood and fatigue in patients with multiple sclerosis. Clin Neurol Neurosurg. 2010; 112(7): 597-601. [DOI:10.1016/j.clineuro.2010.03.006]
42. Audiffren M, Tomporowski PD, Zagrodnik J. Acute aerobic exercise and information processing: energizing motor processes during a choice reaction time task. A Acta Psychol (Amst). 2008; 129(3): 410-9. [DOI:10.1016/j.actpsy.2008.09.006]
43. Leung L-Y, Tong K-Y, Zhang S-M, Zeng X-H, Zhang K-P, Zheng X-X. Neurochemical effects of exercise and neuromuscular electrical stimulation on brain after stroke: a microdialysis study using rat model. Neurosci Lett. 2006; 397(1): 135-9. [DOI:10.1016/j.neulet.2005.12.006]
44. Porter JM. Systematically increasing contextual interference is beneficial for learning novel motor skills. Louisiana State University LSU Digital Commons. 2008.
45. Batting WF. "Facilitation and interference". EA. Bilodeau. Acquisition of skill. New York: Academic Press. 1966. p. 215-44.
46. Schmidt RA. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review. 1975; 82(4): 225. [DOI:10.1037/h0076770]
47. Brady F. A theoretical and empirical review of the contextual interference effect and the learning of motor skills. Quest. 1998; 50(3): 266-93. [DOI:10.1080/00336297.1998.10484285]
48. Pauwels L, Swinnen SP, Beets IA. Contextual interference in complex bimanual skill learning leads to better skill persistence. PloS One. 2014; 9(6): e100906. [DOI:10.1371/journal.pone.0100906]
49. Magill RA, Hall KG. A review of the contextual interference effect in motor skill acquisition. Hum Mov Sci. 1990; 9(3): 241-89. [DOI:10.1016/0167-9457(90)90005-X]
50. Magill RA, Anderson DI. Motor learning and control: concepts and applications. New York: McGraw-Hill. 2007. p. 482.
51. Latash ML, Lestienne F. Motor control and learning: Springer; 2006. [DOI:10.1007/0-387-28287-4]
52. Lee TD, Swinnen SP, Serrien DJ. Cognitive effort and motor learning. Quest. 1994; 46(3): 328-44. [DOI:10.1080/00336297.1994.10484130]
53. Fialho J, Benda R, Ugrinowitsch H. The contextual interference effect in a serve skill acquisition with experienced volleyball players. Journal of Human Movement Studies. 2006; 50(1): 65-77.
54. Zwicker JG, Missiuna C, Harris SR, Boyd LA. Developmental coordination disorder: a review and update. Eur J Paediatr Neurol. 2012; 16(6): 573-81. [DOI:10.1016/j.ejpn.2012.05.005]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi H, Shayan Nooshabadi A. The Effects of Two Different Physical Activity Organizing Methods on the Executive Functions of the Children with Developmental Coordination Disorder. Shefaye Khatam 2018; 6 (4) :34-44
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1775-fa.html

مرادی هادی، شایان نوش آبادی ابوالفضل. تأثیر دو شیوۀ مختلف سازماندهی تمرین جسمانی بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1397; 6 (4) :34-44

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1775-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( پاییز - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4645