[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1398 ) ::
دوره 7 شماره 3 صفحات 23-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر غنی‌سازی محیط (تمرینات ادراکی -حرکتی اسپارک) بر بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
هادی مرادی*، احمدرضا موحدی
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، hadi.moradi@stu.um.ac.ir
چکیده:   (411 مشاهده)
مقدمه: اختلال هماهنگی رشدی یکی از اختلالات جدی دوران کودکی است که باعث ایجاد مشکلات اجتماعی، عاطفی، شناختی و حرکتی برای کودکان می‌شود. لذا هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات ادراکی -حرکتی بر بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش‌ها: از بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 20 کودک از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه تجربی (10 کودک) و کنترل (10 کودک) تقسیم شدند. کودکان گروه تجربی به مدت 8 هفته (24 جلسه) به انجام تمرینات ادراکی -حرکتی پرداختند. کارکردهای عصبی- شناختی توجه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از آزمون عصب روانشناختی کانرز مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین کارکردهای عصبی -شناختی توجه در گروه تجربی و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در کودکان گروه تجربی به طور قابل توجهی کارکردهای عصبی -شناختی توجه بهبود یافت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که تمرینات ادراکی –حرکتی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب برای بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: تمرین، توجه، کودک
متن کامل [PDF 867 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
فهرست منابع
1. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: a lifespan approach. 8th ed. McGraw-Hill Education. 2017. p. 608. [DOI:10.4324/9781315213040]
2. Halperin JM, Healey DM. The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: Can we alter the developmental trajectory of ADHD? Neurosci Biobehav Rev. 2011;35(3):621-34. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2010.07.006]
3. Sugden D. Current approaches to intervention in children with developmental coordination disorder. Dev Med Child Neurol. 2007;49(6):467-71. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2007.00467.x]
4. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®).Am J Psychiatr. 2013; p. 947. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
5. Wuang YP, SU JH, SU CY. Reliability and responsiveness of the movement assessment battery for children-second edition test in children with developmental coordination disorder. Dev Med Child Neurol. 2012;54(2):160-5. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2011.04177.x]
6. Kadesjo B, Gillberg C. Developmental coordination disorder in Swedish 7-year-old children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr. 1999;38(7):820-8. [DOI:10.1097/00004583-199907000-00011]
7. Kaplan BJ, Wilson BN, Dewey D, Crawford SG. DCD may not be a discrete disorder. Hum Mov Sci. 1998;17(4-5):471-90. [DOI:10.1016/S0167-9457(98)00010-4]
8. Seidman LJ. Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clin Psychol Rev. 2006;26(4):466-85. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.01.004]
9. Sternberg RJ, Sternberg K. Cognitive psychology. 6th ed. Nelson Education. 2016.
10. Rezaiyan A, Mohammadi E, Fallah PA. Effect of computer game intervention on the attention capacity of mentally retarded children. Int J Nurs Sci Pract. 2007;13(5):284-8. [DOI:10.1111/j.1440-172X.2007.00639.x]
11. Crimmens P. Drama therapy and storymaking in special education. Jessica Kingsley Publishers. 2006; p. 208.
12. Barkley RA, Murphy KR. Attention-deficit hyperactivity disorder: A clinical workbook. 2nd ed. Guilford Press; p 134. 1998.
13. Venetsanou F, Kambas A, Aggeloussis N, Fatouros I, Taxildaris K. Motor assessment of preschool aged children: A preliminary investigation of the validity of the Bruininks-oseretsky test of motor proficiency-Short form. Hum Mov Sci. 2009;28(4):543-50. [DOI:10.1016/j.humov.2009.03.002]
14. Davarmanesh A, Baratysadeh F. Precedent of handicaps rehabilitation principles. Tehran Roshd publication. 2006:p. 169-81.
15. Jane JJ, Sit CH, Burnett AF. Motor skill interventions in children with developmental coordination disorder: A systematic review and meta-analysis. Arch Phys. Med Rehabil. 2018; 99(10): 2076-99. [DOI:10.1016/j.apmr.2017.12.009]
16. Smits-Engelsman BC, Jelsma LD, Ferguson GD. The effect of exergames on functional strength, anaerobic fitness, balance and agility in children with and without motor coordination difficulties living in low-income communities. Hum Mov Sci. 2017;55:327-37. [DOI:10.1016/j.humov.2016.07.006]
17. Tsai C-L, Wang C-H, Tseng Y-T. Effects of exercise intervention on event-related potential and task performance indices of attention networks in children with developmental coordination disorder. Brain Cogn. 2012;79(1):12-22. [DOI:10.1016/j.bandc.2012.02.004]
18. Tomporowski PD, Ganio MS. Short‐term effects of aerobic exercise on executive processing, memory, and emotional reactivity. Int J Sport Psychol. 2006;4(1):57-72. [DOI:10.1080/1612197X.2006.9671784]
19. Audiffren M, Tomporowski PD, Zagrodnik J. Acute aerobic exercise and information processing: modulation of executive control in a Random Number Generation task. Acta Psychol. 2009;132(1):85-95. [DOI:10.1016/j.actpsy.2009.06.008]
20. Fragala‐Pinkham M, Haley SM, O'Neil ME. Group aquatic aerobic exercise for children with disabilities. Dev Med Child Neurol. 2008;50(11):822-7. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2008.03086.x]
21. Moradi H, Khodashenas E, Sohrabi M, Teymoori S, Shayan-Noshabadi A. The effect of Spark motor program on sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder. Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences. 2015;19(5):391-8.
22. Wilson PH. Practitioner review: approaches to assessment and treatment of children with DCD: an evaluative review. J Child Psychol Psychiatry. 2005;46(8): 806-23. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2005.01409.x]
23. Wilson BN, Crawford SG, Green D, Roberts G, Aylott A, Kaplan BJ. Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. PhysOccup Ther Pediatr. 2009;29(2):182-202. [DOI:10.1080/01942630902784761]
24. Afsordeh Bakhshayesh R, Salehi H, Movahedi A, Ghasemi V. The log version of the psychometric properties of coordination impaired motor development in children 6-11 years old. Journal of Psychology Special. 2010; 1(4): 135-61.
25. Abedi A, Malekpour MP, Moulavi H, Arizihr Amiri SH. Compare neuropsychological features young children with neuropsychological/ development learning disabilities and normal, preschool. Res Exceptional Children. 2007; 2(10): 38-48.
26. Dehghan M, Karimei N, Tagipourjavan AA, Hasan NattajJelodar F, Zaidabadi F. The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on the rate of executive function in children with neuropsychological learning disabilities. J Learning Disabil. 2012; 2(1/53-77).
27. Ellemberg D, St-Louis-Deschênes M. The effect of acute physical exercise on cognitive function during development. Psychol Sport Exerc. 2010;11(2):122-6. [DOI:10.1016/j.psychsport.2009.09.006]
28. Norton DJ, McBain RK, Öngür D, Chen Y. Perceptual training strongly improves visual motion perception in schizophrenia. Brain Cognit. 2011;77(2):248-56. [DOI:10.1016/j.bandc.2011.08.003]
29. Marin R, Williams A, Hale S, Burge B, Mense M, Bauman R, et al. The effect of voluntary exercise exposure on histological and neurobehavioral outcomes after ischemic brain injury in the rat. Physiol Behav. 2003;80(2-3):167-75. [DOI:10.1016/j.physbeh.2003.06.001]
30. Noordstar JJ, van der Net J, Voerman L, Helders PJ, Jongmans MJ. The effect of an integrated perceived competence and motor intervention in children with developmental coordination disorder. Res Dev Disabil. 2017;60:162-75. [DOI:10.1016/j.ridd.2016.12.002]
31. Dewey D, Kaplan BJ, Crawford SG, Wilson BN. Developmental coordination disorder: associated problems in attention, learning, and psychosocial adjustment. Hum Mov Sci. 2002;21(5-6):905-18. [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00163-X]
32. Bo J, Lee C-M. Motor skill learning in children with developmental coordination disorder. Res Dev Disabil. 2013;34(6):2047-55. [DOI:10.1016/j.ridd.2013.03.012]
33. Ball MF. Developmental coordination disorder: hints and tips for the activities of daily living. Jessica Kingsley Publishers. 2002; p. 98.
34. Gomez-Pinilla F. The combined effects of exercise and foods in preventing neurological and cognitive disorders. Prev Med. 2011;52:S75-S80. [DOI:10.1016/j.ypmed.2011.01.023]
35. Pourtois G, Rauss KS, Vuilleumier P, Schwartz S. Effects of perceptual learning on primary visual cortex activity in humans. Vis Res. 2008;48(1):55-62. [DOI:10.1016/j.visres.2007.10.027]
36. Radak Z, Kumagai S, Taylor AW, Naito H, Goto S. Effects of exercise on brain function: role of free radicals. Appl Physiol Nutr Metabol. 2007;32(5):942-6. [DOI:10.1139/H07-081]
37. Uysal N, Tugyan K, Kayatekin BM, Acikgoz O, Bagriyanik HA, Gonenc S, et al. The effects of regular aerobic exercise in adolescent period on hippocampal neuron density, apoptosis and spatial memory. Neurosci Lett. 2005;383(3):241-5. [DOI:10.1016/j.neulet.2005.04.054]
38. Velikonja O, Čurić K, Ožura A, Jazbec SŠ. Influence of sports climbing and yoga on spasticity, cognitive function, mood and fatigue in patients with multiple sclerosis. Clin Neurol Neurosurg. 2010;112(7):597-601. [DOI:10.1016/j.clineuro.2010.03.006]
39. Audiffren M, Tomporowski PD, Zagrodnik J. Acute aerobic exercise and information processing: energizing motor processes during a choice reaction time task. Acta Psychol. 2008;129(3):410-9. [DOI:10.1016/j.actpsy.2008.09.006]
40. Leung L-Y, Tong K-Y, Zhang S-M, Zeng X-H, Zhang K-P, Zheng X-X. Neurochemical effects of exercise and neuromuscular electrical stimulation on brain after stroke: a microdialysis study using rat model. Neurosci Lett. 2006;397(1-2):135-9. [DOI:10.1016/j.neulet.2005.12.006]
41. Ploughman M. Exercise is brain food: the effects of physical activity on cognitive function. Dev Neurorehabil. 2008;11(3):236-40. [DOI:10.1080/17518420801997007]
42. Kaplan HI, Sadock BJ. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry.LWW; Tenth, North American edition. 1998.
43. Eimer M, Forster B, Van Velzen J, Prabhu G. Covert manual response preparation triggers attentional shifts: ERP evidence for the premotor theory of attention. Neuropsychologia. 2005;43(6):957-66. [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2004.08.011]
44. Eimer M, Van Velzen J, Gherri E, Press C. Manual response preparation and saccade programming are linked to attention shifts: ERP evidence for covert attentional orienting and spatially specific modulations of visual processing. Brain Res. 2006;1105(1):7-19. [DOI:10.1016/j.brainres.2005.10.060]
45. Afshari J. The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders. Res Autism Spectr Disord. 2012;6(4):1331-6. [DOI:10.1016/j.rasd.2012.05.003]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi H, Movahedi A. Effect of Environment Enrichment (SPARK Perceptual-Motor Exercises) on the Improvement of Neurocognitive Functions in Children with Developmental Coordination Disorder. Shefaye Khatam. 2019; 7 (3) :23-31
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1942-fa.html

مرادی هادی، موحدی احمدرضا. تأثیر غنی‌سازی محیط (تمرینات ادراکی -حرکتی اسپارک) بر بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1398; 7 (3) :23-31

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1942-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3974