[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) ::
دوره 9 شماره 1 صفحات 151-139 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی تکنیک‌های تئاتر درمانی بر بهبود نشانگان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
امیرفرزام دهنوی* ، محسن شرافتی
گروه آموزشی کارگردانی نمایش، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، Farzam.amir8484@gmail.com
چکیده:   (3005 مشاهده)
مقدمه: کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم گروهی استثنایی از کودکان و نوجوانان هستند که علائمی، مانند نقص در تعامل اجتماعی، روابط ضعیف بین فردی و ارتباط کلامی پیچیده و نیز  رفتارها و حرکات کلیشه‌ای را از خود نشان می‌دهند. به‌منظور بهبود نسبی این اختلالات، استفاده از مداخلات حمایتی تسکینی، مانند هنر درمانی و تئاتر درمانی، در اروپا، ایالات‌متحده و کانادا معمول است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تکنیک‌های تئاتر درمانی در بهبود علائم در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعۀ آزمایشی با استفاده از طرح  گروه پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ کودکان و نوجوانان 8 تا 18 ساله مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود که به یک آموزشگاه توان‌بخشی در سعادت‌آباد تهران مراجعه کردند. از این گروه، یک نمونۀ 10 نفره از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. همۀ آن‌ها از قبل آزمایش شده بودند و پس از استفاده از این تکنیک‌ها، تحت پس‌آزمون قرار گرفتند. مقیاس درجه‌بندی اتیسم گیلیام-ویرایش اول (گارز-1) برای مطالعه استفاده شد. همچنین آزمون‌های t زوجی، آزمون t مستقل، و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی فرضیه‌ها استفاده شده‏ اند. یافته‌ها: میانگین متغیر اختلال طیف اتیسم و مؤلفه‌های آن (رفتارهای کلیشه‌ای، ارتباط کلامی، تعاملات اجتماعی) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به طور معناداری متفاوت هستند. از میان مولفه‏ های متغیر اختلال طیف اوتیسم، رفتارهای کلیشه ای، و تعاملات اجتماعی بین دختران و پسران به طور معناداری متفاوت بودند. در رفتارهای کلیشه‏ ای و تعاملات اجتماعی، پسران و دختران به ترتیب در علائم اختلال طیف اوتیسم به طور معناداری بهبود بیشتری داشتند. در مولفه‏ های تعاملات اجتماعی و ارتباط کلامی، دختران و پسران به ترتیب بیشترین میانگین بهبود را داشتند. مقدار ضریب همبستگی متغیر اختلال طیف اوتیسم و مولفه‏ های آن با افزایش سن مثبت بود، که نشان می‏ دهد تئاتر درمانی و تکنیک‏ های آن در سنین جوان تر نشانگان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را بهبود می‏ بخشند.  نتیجه‌گیری: تکنیک‌های نمایش درمانی می‌توانند در بهبود علائم اختلال طیف اتیسم و افزایش مهارت‌های اجتماعی، ارتباط کلامی، و اصلاح رفتارهای کلیشه‌ای آن‌ها مؤثر باشند.
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اتیسم، جمعیت، ارتباطات
متن کامل [PDF 1664 kb]   (989 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Diagnostic A. statistical manual of mental disorders,(DSM-5) Washington. DC: Author. 2013.
2. Howlin P. Outcome in adult life for more able individuals with autism or Asperger syndrome. Autism. 2000; 4(1): 63-83. [DOI:10.1177/1362361300004001005]
3. Stewart ME, Barnard L, Pearson J, Hasan R, O'Brien G. Presentation of depression in autism and Asperger syndrome: A review. Autism. 2006; 10(1): 103-16. [DOI:10.1177/1362361306062013]
4. Miller A, Vernon T, Wu V, Russo K. Social skill group interventions for adolescents with autism spectrum disorders: A systematic review. J Autism Dev Disord. 2014; 1(4): 254-65. [DOI:10.1007/s40489-014-0017-6]
5. Reichow B, Steiner AM, Volkmar F. Social skills groups for people aged 6 to 21 with autism spectrum disorders (ASD). Campbell Syst Rev. 2012; 8(1): 1-76. [DOI:10.4073/csr.2012.16]
6. Rutter M. Autism research: lessons from the past and prospects for the future. J Autism Dev Disord. 2005; 35(2): 241-57. [DOI:10.1007/s10803-004-2003-9]
7. Blenner S, Augustyn M. Is the prevalence of autism increasing in the United States?: British Medical Journal Publishing Group; 2014. [DOI:10.1136/bmj.g3088]
8. Baron-Cohen S, Scott FJ, Allison C, Williams J, Bolton P, Matthews FE, et al. Prevalence of autism-spectrum conditions: UK school-based population study. Br J Psychiatry. 2009; 194(6): 500-9. [DOI:10.1192/bjp.bp.108.059345]
9. Watts TJ. The pathogenesis of autism. Clin Med Pathol. 2008; 1: CPath. S1143. [DOI:10.4137/CPath.S1143]
10. Tonge BJ, Bull K, Brereton A, Wilson R. A review of evidence-based early intervention for behavioural problems in children with autism spectrum disorder: the core components of effective programs, child-focused interventions and comprehensive treatment models. Curr Opin Psychiatry. 2014; 27(2): 158-65. [DOI:10.1097/YCO.0000000000000043]
11. Mohammadi M-R, Yadegari N, Hassanzadeh E, Farokhnia M, Yekehtaz H, Mirshafiee O, et al. Double-blind, placebo-controlled trial of risperidone plus amantadine in children with autism: a 10-week randomized study. Clin Neuropharmacol. 2013; 36(6): 179-84. [DOI:10.1097/WNF.0b013e3182a9339d]
12. Ishitobi M, Kosaka H, Takahashi T, Yatuga C, Asano M, Tanaka Y, et al. Effectiveness and tolerability of switching to aripiprazole from risperidone in subjects with autism spectrum disorders: a prospective open-label study. Clin Neuropharmacol. 2013; 36(5): 151-6. [DOI:10.1097/WNF.0b013e3182a31ec0]
13. Boon-yasidhi V, Jearnarongrit P, Tulayapichitchock P, Tarugsa J. Adverse effects of risperidone in children with autism spectrum disorders in a naturalistic clinical setting at Siriraj Hospital, Thailand. Psychiatry J. 2014; 2014. [DOI:10.1155/2014/136158]
14. Case-Smith J, O'Brien JC. Occupational therapy for children-E-Book: Elsevier Health Sciences; 2013.
15. Case-Smith J, O'Brien JC. Occupational therapy for children and adolescents-e-book: Elsevier Health Sciences; 2014.
16. Baird G, Simonoff E, Pickles A, Chandler S, Loucas T, Meldrum D, et al. Prevalence of disorders of the autism spectrum in a population cohort of children in South Thames: the Special Needs and Autism Project (SNAP). lancet. 2006; 368(9531): 210-5. [DOI:10.1016/S0140-6736(06)69041-7]
17. Goodman R, Scott S. Child and adolescent psychiatry: John Wiley & Sons; 2012. [DOI:10.1002/9781118340899]
18. Frith U. Autism: Explaining the Enigma. 1989. Blackwell: Oxford; 1989.
19. Barnhill GP, Tapscott Cook K, Tebbenkamp K, Smith Myles B. The effectiveness of social skills intervention targeting nonverbal communication for adolescents with Asperger syndrome and related pervasive developmental delays. FOCUS AUTISM DEV DIS. 2002; 17(2): 112-8. [DOI:10.1177/10883576020170020601]
20. D'Amico M, Lalonde C, Snow S. Evaluating the efficacy of drama therapy in teaching social skills to children with Autism Spectrum Disorders. Drama Ther Rev. 2015; 1(1): 21-39. [DOI:10.1386/dtr.1.1.21_1]
21. Godfrey E, Haythorne D. Benefits of dramatherapy for Autism Spectrum Disorder: a qualitative analysis of feedback from parents and teachers of clients attending Roundabout dramatherapy sessions in schools. Dramatherapy. 2013; 35(1): 20-8. [DOI:10.1080/02630672.2013.773131]
22. Guli LA, Semrud-Clikeman M, Lerner MD, Britton N. Social Competence Intervention Program (SCIP): A pilot study of a creative drama program for youth with social difficulties. Arts Psychother. 2013; 40(1): 37-44. [DOI:10.1016/j.aip.2012.09.002]
23. Lerner MD, Mikami AY, Levine K. Socio-dramatic affective-relational intervention for adolescents with Asperger syndrome & high functioning autism: Pilot study. Autism. 2011; 15(1): 21-42. [DOI:10.1177/1362361309353613]
24. Loyd D. Gaining views from pupils with autism about their participation in drama classes. Br J Learn Disabil. 2015; 43(1): 8-15.
25. Peter M. DRAMA: Drama: narrative pedagogy and socially challenged children. Br J Spec Educ. 2009; 36(1): 9-17. [DOI:10.1111/j.1467-8578.2009.00414.x]
26. Pimpas I. A psychological perspective to dramatic reality: A path for emotional awareness in autism. Dramatherapy. 2013; 35(1): 57-63. [DOI:10.1080/02630672.2013.774223]
27. Godfrey E, Haythorne D. Benefits of dramatherapy for Autism Spectrum Disorder: a qualitative analysis of feedback from parents and teachers of clients attending Roundabout dramatherapy sessions in schools. Dramatherapy. 2013; 35(1): 20-8. [DOI:10.1080/02630672.2013.773131]
28. Corbett BA, Gunther JR, Comins D, Price J, Ryan N, Simon D, et al. Brief report: theatre as therapy for children with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2011; 41(4): 505-11. [DOI:10.1007/s10803-010-1064-1]
29. Corbett BA, Key AP, Qualls L, Fecteau S, Newsom C, Coke C, et al. Improvement in social competence using a randomized trial of a theatre intervention for children with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2016; 46(2): 658-72. [DOI:10.1007/s10803-015-2600-9]
30. Peter M. Drama, narrative and early learning. Br J Spec Educ. 2003; 30(1): 21-7. [DOI:10.1111/1467-8527.00277]
31. Attwood T. Asperger's Syndrome: The Complete Guide for Parents and Professionals. London: Jessica Kingsley Publishers; 2007.
32. Chasen LR. Social skills, emotional growth and drama therapy: Inspiring connection on the autism spectrum: Jessica Kingsley Publishers; 2011.
33. Kianian D. Theatre for children (Performance of Creative Drama & Dramatic Plays with Children & Adolescents at Educational Centers). Tehran: Monadi-y-e Tarbiat Cultural Institute; 2005.
34. Amraee M. Ten Steps with Drama Therapy. Tehran: Tahoora 2009.
35. Pitruzzella S. Introduction to dramatherapy: Person and threshold: Routledge; 2004. [DOI:10.4324/9780203504925]
36. McAfee JL. Navigating the social world: A curriculum for individuals with Asperger's syndrome, high functioning autism and related disorders: Future Horizons; 2002.
37. Wright R, John L, Ellenbogen S, Offord DR, Duku EK, Rowe W. Effect of a structured arts program on the psychosocial functioning of youth from low-income communities: Findings from a Canadian longitudinal study. J Early Adolesc. 2006; 26(2): 186-205. [DOI:10.1177/0272431605285717]
38. Lewis J, Banerjee S. An investigation of the therapeutic potential of stories in Dramatherapy with young people with autistic spectrum disorder. Dramatherapy. 2013; 35(1): 29-42. [DOI:10.1080/02630672.2013.772456]
39. Wilmer-Barbrook C. Adolescence, Asperger's and acting: can dramatherapy improve social and communication skills for young people with Asperger's syndrome? Dramatherapy. 2013; 35(1): 43-56. [DOI:10.1080/02630672.2013.773130]
40. Meldrum B. Historical background and overview of dramatherapy. The handbook of dramatherapy. 1994: 12-27.
41. Goldstein TR, Winner E. Enhancing empathy and theory of mind. Journal of cognition and development. 2012; 13(1): 19-37. [DOI:10.1080/15248372.2011.573514]
42. Therapy NAD. Handbook of Alternative Training. In Drama Therapy for. Alternative Training Students and. Board Certified Trainers (RDT/BCT): North American Drama Therapy; 2014.
43. Guli LA, Semrud-Clikeman M, Lerner MD, Britton N. Social Competence Intervention Program (SCIP): A pilot study of a creative drama program for youth with social difficulties. Arts Psychother. 2013; 40(1): 37-44. [DOI:10.1016/j.aip.2012.09.002]
44. Kianian D. Children & Adolescent's Theatre for Trainers. Tehran: Monadi-y-e Tarbiyat Cultural Institute; 2006.
45. Jones P. Drama as therapy: Theatre as living: Psychology Press; 1996.
46. Moghaddam K. Theatre Therapy in Children & Adolescents with Autism Spectrum Disorder (Practical Guideline for Parents & Trainers). Tehran: Vania Publication; 2016.
47. Darivasi A. The Effectiveness of DramaTherapy on the Behavioral Disorders of the 6 years old Children in Morvarid Kindergarten, Neka City. Golestan Province, Gorgan City Golestan Research and Science University; 2014.
48. Case C, Dalley T. Art therapy with children: From infancy to adolescence: Routledge; 2008.
49. Association AAT. About Art Therapy." Retrieved February. 2009.
50. Zadeh Mohammadi A. Art Therapy,an Introduction of Art Therapy for Groups.. Tehran: Qatreh Publication; 2010.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnavi A, Sherafati M. Investigating the Effect of Drama Therapy Techniques in Improving the Symptoms of Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder. Shefaye Khatam 2020; 9 (1) :139-151
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2083-fa.html

دهنوی امیرفرزام، شرافتی محسن. بررسی اثربخشی تکنیک‌های تئاتر درمانی بر بهبود نشانگان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 9 (1) :139-151

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2083-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4645