شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی عصبی در ورزش بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
|
کاظم دانش ثانی ، علی محمد صفانیا* ، حسین پورسلطانی  |
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، A.M.Safania@Gmail.Com |
|
چکیده: (6981 مشاهده) |
مقدمه: هدف از این مطالعه شناسایی و الویتبندی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی عصبی در ورزشها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود. مواد و روشها: جوامع و نمونههای آماری در بخش کیفی شامل 9 پزشک از متخصصین مغز و اعصاب و علوم اعصاب و 8 بازاریاب و صاحب نظر در زمینه بازاریابی و بازاریابی عصبی بودند. بدین منظور، با تهیه پرسشنامه زوج مقیاسی با استفاده از AHP و تأیید روایی آن توسط 6 صاحب نظر، وزندهی و رتبهبندی عوامل مختلف توسط نرمافزار Expert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تجزیه و تحلیل خروجی نرمافزار نشان داد که تحریک احساس مصرف کننده توسط حواس پنج گانه آنها (با وزن 0/303) مهمترین عامل است که در بازاریابی عصبی در ورزشها تأثیر میگذارد و پس از آن توسط استعاره و خاطرات بهعنوان دومین عامل مهم در ارتباط است. به علاوه کیفیت با درجه اهمیت مهمترین عامل در مؤلفه جلب اعتماد بود. نتیجهگیری: شناسایی و الویتبندی عاملهایی که بر بازاریابی عصبی مؤثر هستند به مدیران و بازاریابان ورزشی میتواند کمک بکند تا بدانند که مغز انسان به پیامهای طراحی شده توسط تبلیغات ورزشی و روشهایی که احتمال خرید محصولات ورزشی مصرف کننده را افزایش میدهد، چگونه عکسالعمل نشان میدهد. به علاوه بازاریابی عصبی میتواند برای کاهش هزینههای تبلیغات در ورزش مفید باشد. |
|
واژههای کلیدی: علوم اعصاب، تصویربرداری عصبی، مغز، ورزش |
|
متن کامل [PDF 823 kb]
(3521 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تحقیقات پایه در علوم اعصاب
|
|
|
|