[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 2 - ( بهار - 1398 ) ::
دوره 7 شماره 2 صفحات 65-56 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش یادگیری در ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با به کارگیری معیارهای EFQM در تنظیم شاخص‌های BSC
محمد یحیایی* ، علی اکبر احمدی ، پیرحسین کولیوند، مجتبی رجب بیگی
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، yahyaei@shmu.ac.ir
چکیده:   (3848 مشاهده)
مقدمه: BSC از بهترین و پرکاربردترین الگوها درارزیابی عملکرد بیمارستان‌هاست که از 4 منظر به ارزیابی می‌پردازد و منظر یادگیری یکی از آن‌هاست. برای استفاده از این مدل باید یک الگوی مفهومی جهت تدوین مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد در راستای اهداف راهبرد بیمارستان فراهم گردد. با توجه به استفاده از مدل EFQM در ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها، این پژوهش با هدف بررسی نقش یادگیری در ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های شاهرود با به کارگیری معیارهای EFQM درتنظیم شاخص‌های BSC انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است که در آن از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعیت آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل و بیماران بستری در بیمارستان‌های امام حسین (ع) و بهار شاهرود در سال 97 می‌باشد.حجم نمونه در بیمارستان امام حسین (ع) 700 نفر و بیمارستان بهار 200 نفر می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از طراحی 4 پرسشنامه مجزا مبتنی بر مناظر چهارگانه BSC بر اساس معیارهای  EFQM و پرسشنامه استاندارد سروکوال استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها نیز توسط 11 نفر از خبرگان گروه اعتباربخشی بیمارستان‌ها، اساتید دانشگاه وصاحب‌نظران مدیریت تأیید شد. داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله نرم‌افزارSPSS  نسخه 24 و اکسل تحلیل گردید. یافته‌ها: با بازنگری در مناظر BSC و ارتباط بین اهداف آن‌ها، منظر مشتریان در بهترین سطح و به ترتیب مناظر فرایندها، مالی و رشد و یادگیری در پایین‌ترین سطح قرار گرفتند. "افزایش رضایت کارکنان" و "تشویق نوآوری" به‌عنوان زیربنایی‌ترین هدف و "رضایت بیماران از محیط فیزیکی" در بالاترین سطح نقشه راهبرد قرار گرفت. نتیجه‌گیری: این روش علاوه بر اینکه جنبه‌ای جدید برای تعیین شا خص‌های BSC به وجود آورد، به طور دقیق مشخص ساخت که سرمایه‌گذاری در حوزه رشد و یادگیری، بسیار با اهمیت است زیرا در نهایت این کارکنان هستند که بر فرایندها و نتایج سازمان تأثیر گذاشته و باعث تحقق اهداف سایر مناظر و دستیابی به چشم‌انداز بیمارستان می‌شوند. همچنین پیشنهاد می‌گردد مدیران بیمارستان‌ها ازشاخص‌های مشترک بین  BSC و EFQM جهت تسهیل پیاده‌سازی اعتباربخشی در بیمارستان‌ها استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، بیمارستان‌ها، بیماران
متن کامل [PDF 1150 kb]   (2844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Sillup GP, Klimberg R. Assessing the ethics of implementing performance appraisal systems. Journal of Management Development. 2010; 29(1): 38-55. [DOI:10.1108/02621711011009063]
2. Hamilton KE, Coates V, Kelly B, Boore JR, Cundell JH, Gracey J, et al. Performance assessment in health care providers: A critical review of evidence and current practice.J Nurs Manag. 2007; 15(8):773-91. [DOI:10.1111/j.1365-2934.2007.00780.x]
3. Mehrolhasani MH, Barfeh T. Performance assessment for teaching hospitals affiliated to kerman university of medical sciences and kerman social security hospitals by using the balanced scorecard. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2015; 22(2): 461-71.
4. Hamidian M, Khosravi PN, Abdi M. Evaluation the strategic plan indicators with balanced scorecard approach and hierarchical AHP (case study of iranian tax administration (INTA)). Journal of Tax Research. 2017; 25(34): 171-209.
5. Maleki MR, Nasrollahpour Shirvani SD, Motlagh ME, Tofighi S, Kabir MJ, Jafari N. Necessity of reviewing common performance evaluation methods in vice-chancellery for health of universities/schools of medical sciences in iran using excellence models. Hakim Health Systems Research Journal. 2011; 14(1): 50-6.
6. Rojuee M, Ramezani M, Hesari MR, Bor Bor Jafari M. Designing performance evaluation indicators by using ahp and bsc approaches (case of study: social security organization of Mashhad). Social Welfare. 2017; 17(64): 133-60.
7. Fallah SLM. Performance Evaluation By Using Hybrid Method: Bsc, Topsis And Ahp. Journal of Industrial Management. 2013; 5(1): 81-100.
8. Shoghli A, Roshenas K. Application of balance score card (BSC) and analytic hierarchical process (ahp) in assessment of academic departments: a case study in zanjan school of pharmacy. Journal of Medical Education Development. 2016; 9(22): 53-63.
9. Darwish H, Rasooli R, Mobaraki H, Collivand PH. Designing and mapping the strategy map of Khatam-ol-Anbia hospital from the perspective of the managers and supervisors of the hospitals. Modiriat -e- Farda. 2014; 41(13): 119-30.
10. Darvish H, Kolivand P, Rasouli R, Mobaraki H. Strategic planning model for private hospitals with delphi method: a study in khatam alanbia hospital. Shefaye Khatam. 2014; 2(3): 1-10. [DOI:10.18869/acadpub.shefa.2.3.1]
11. Vukomanovic M, Radujkovic M. The balanced scorecard and EFQM working together in a performance management framework in construction industry. Journal of Civil Engineering andManagement. 2013; 19(5): 683-95. [DOI:10.3846/13923730.2013.799090]
12. Gómez Gómez J, Martínez Costa M, Martínez Lorente ÁR. A critical evaluation of the EFQM model. International Journal of Quality & Reliability Management. 2011; 28(5): 484-502. [DOI:10.1108/02656711111132544]
13. Badri M, Salehi K. Improving the quality of elementary schools based on the European quality foundation excellence model (EFQM) a case study at Tehran state school. International Conference on Management and Social Sciences: Institute of Managers of Idea Capital of Virra. 2015.
14. Hejazi R,Javadi S, Yazdani al-Taba'i SS. Comparison of organizational assessment methods: balanced scorecard(BSC) and excellence model(EFQM). Accounting Research. 2013; 3(2): 1-15.
15. Mohammadi H. The challenges of establishing the excellence model(EFQM) as a framework for improving performance in the administrative system of Iran. Standard and Quality Management. 2017; 7: 48-64.
16. Jafar Nejad A, Ghasemi R, Abdollahi Kakaroodi B, Vahabpour M. Interpretation and interaction of integrated model indicators-efqm-bsc in regional electricity companies. Managing Tomorrow. 2010; 25(9): 23-38.
17. Vafaee-Najar A, Ebrahimipour H, Houshmand E, Zomorrodi-Niat H. Identification and prioritization of hospital performance evaluation indices by combination of balancedscorecard and delphi (montaserieh hospital). International Quarterly Journal. 2018; 21(66): 1-11.
18. Zomorrodi-niat H, Ebrahimipour H, Hooshmand E, Vafaee-najar A. Designing a strategy map with balanced scorecard approach (a case study in montaserieh hospital). Management Strategies in Health System. 2017; 2(3): 173-80.
19. Hejazi S, Mousavi SM, Maki-Nazad Isfahani AR. Performance evaluation based on the BSC model for implementation strategies of nezam mafi hospital city shoush. International Management Conference Elite: Institute of Excellence at Karin Conference. 2016.
20. Aghili Mehrizi MR, Toutonchi J. Evaluation of performance of yazd shohada karegar hospital using balanced scorecard method. International Conference on Management, Economics and Industrial Engineering: Institute of Managers of Idea Capital of Virra. 2015.
21. Mirshafiei NS, Fath ollah M, Ohadi F. Compilation and prioritization of accreditation axes using the balanced scorecard model (bsc) by extending quality function (QFD)-(case study of social security hospitals.First International Conference on Industrial Engineering, Management and Accounting: Alborz Research Institute. 2015.
22. Nasiripour AA, Afshar Kazemi MA, Izadi A. Designing a hospital performance assessment model based on balanced scorecard. HealthMED. 2012; 6: 83-9.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yahyae M, Ahmadi A A. Evaluation of Learning in Performance of Shahroud University of Medical Sciences Hospitals by Using European Foundation for Quality Management Criteria in Setting Balanced Scorecard Indicators. Shefaye Khatam 2019; 7 (2) :56-65
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1904-fa.html

یحیایی محمد، احمدی علی اکبر، کولیوند پیرحسین، رجب بیگی مجتبی. نقش یادگیری در ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با به کارگیری معیارهای EFQM در تنظیم شاخص‌های BSC. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1398; 7 (2) :56-65

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1904-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( بهار - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645