[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) ::
دوره 10 شماره 1 صفحات 44-34 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی
نیوشا اصلانی مقدم، سعید حسن زاده*، سوگند قاسم زاده
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، shasanz@ut.ac.ir
چکیده:   (937 مشاهده)
مقدمه: برتری طرفی یکی از شاخص‌های تحول طبیعی مغز است. ارتباط بین برتری طرفی و اختلال نقص‌توجه_ بیش‌فعالی کانون توجه برخی مطالعات قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برتری طرفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال نقص‌توجه_ بیش‌فعالی انجام شد. مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش از بین 130 دانش‌آموز (57 دختر و 73پسر) 6 تا 12 ساله شهر تهران، ایران انتخاب شد. و با غربالگری اولیه توسط معلم، دانش‌آموزان مشکوک انتخاب و به وسیله مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین و فرم معلم (1999) و مصاحبه بالینی براساس ملاک‌های ویرایش پنجم DSM، 65 نفر با اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی انتخاب شدند. همچنین 65 دانش‌آموز عادی از همان پایه و مدارس به صورت تصادفی در گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی‌ها در 4 گروه بهنجار، با نقص‌توجه، با بیش‌فعالی و با نوع ترکیبی نقص‌توجه و بیش‌فعالی قرارگرفته و برتری طرفی آن‌ها با پرسشنامه‌های دست‌برتری ادینبورگ (1970) و چاپمن (1987)، پابرتری واترلو (1998) و چشم برتری توسط چند آزمایش بررسی شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون خی دو حاکی از آن بود که بین گروه نقص‌توجه/ بیش‌فعالی و عادی در هر سه مؤلفه دست، چشم و پا برتری، تفاوت معناداری مشاهده شد. به‌علاوه بین گروه نقص‌توجه و عادی و همچنین بین گروه بیش‌فعال و عادی در مؤلفه‎‌های دست و چشم برتری تفاوت معنی‌دار مشاهده گردید، اما در مؤلفه پا برتری این تفاوت معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: از تحلیل یافته‌های پژوهش می‌توان به این نتیجه رسید که بین برتری طرفی در دانش‌آموزان با اختلال نقص‌توجه_ بیش‌فعالی و همسالان عادی آن‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی، مشکلات رفتاری، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1007 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Bloom JS, Hynd GW. The role of the corpus callosum in interhemispheric transfer of information: excitation or inhibition? Neuropsychology review. 2005; 15(2): 59-71. [DOI:10.1007/s11065-005-6252-y]
2. Coolidge FL, Wynn T. A cognitive and neuropsychological perspective on the Châtelperronian. Journal of Anthropological Research. 2004; 60(1): 55-73. [DOI:10.1086/jar.60.1.3631008]
3. Toga AW, Thompson PM. Mapping brain asymmetry. Nature Reviews Neuroscience. 2003; 4(1): 37-48. [DOI:10.1038/nrn1009]
4. MacNeilage PF. Vertebrate whole‐body‐ action asymmetries and the evolution of right handedness: A comparison between humans and marine mammals. Developmental Psychobiology. 2013; 55(6): 577-87. [DOI:10.1002/dev.21114]
5. Cai Q, Van der Haegen L, Brysbaert M. Complementary hemispheric specialization for language production and visuospatial attention. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2013; 110(4): 322-30. [DOI:10.1073/pnas.1212956110]
6. Kolb B, Whishaw IQ. Fundamentals of human neuropsychology: Macmillan; 2009.
7. Pinel JP. Biopsychology with "beyond the brain and behavior". Boston: Allyn and Bacon; 2006.
8. Carmona M, Zamarro MT, Blázquez B, Durante-Rodríguez G, Juárez JF, Valderrama JA, et al. Anaerobic catabolism of aromatic compounds: a genetic and genomic view. Microbiology and Molecular Biology Reviews. 2009; 73(1): 71-133. [DOI:10.1128/MMBR.00021-08]
9. Öztoprak H, Toycan M, Alp YK, Arıkan O, Doğutepe E, Karakaş S. Machine-based classification of ADHD and nonADHD participants using time/frequency features of event-related neuroelectric activity. Clinical Neurophysiology. 2017;128(12):2400-10. [DOI:10.1016/j.clinph.2017.09.105]
10. Rief SF. The ADD/ADHD checklist: A practical reference for parents and teachers: John Wiley & Sons; 2008.
11. De Boo GM, Prins PJ. Social incompetence in children with ADHD: Possible moderators and mediators in social-skills training. Clinical psychology review. 2007; 27(1): 78-97. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.03.006]
12. Bloom B, Cohen RA, Freeman G. Summary health statistics for US children; National health interview survey, 2010.
13. Hale TS, Loo SK, Zaidel E, Hanada G, Macion J, Smalley SL. Rethinking a right hemisphere deficit in ADHD. Journal of attention disorders. 2009; 13(1): 3-17. [DOI:10.1177/1087054708323005]
14. Zou H, Yang J. Temporal Variability- Based Functional Brain Lateralization Study in ADHD. Journal of Attention Disorders. 2019:1087054719859074. [DOI:10.1177/1087054719859074]
15. Carmona S, Vilarroya O, Bielsa A, Tremols V, Soliva J, Rovira M, et al. Global and regional gray matter reductions in ADHD: a voxel-based morphometric study. Neuroscience letters. 2005; 389(2): 88-93. [DOI:10.1016/j.neulet.2005.07.020]
16. Brieber S, Neufang S, Bruning N, Kamp‐Becker I, Remschmidt H, Herpertz‐Dahlmann B, et al. Structural brain abnormalities in adolescents with autism spectrum disorder and patients with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2007; 48(12): 1251-8. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2007.01799.x]
17. Barkley RA. Why emotional impulsiveness should be a central feature of ADHD. The ADHD Report. 2010; 18(4): 1-5. [DOI:10.1521/adhd.2010.18.4.1]
18. Sheppard DM, Bradshaw JL, Mattingley JB, Lee P. Effects of stimulant medication on the lateralisation of line bisection judgements of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry. 1999;66(1):57-63. [DOI:10.1136/jnnp.66.1.57]
19. Gavin KJ. Perceptual Asymmetries and Lateralization in Adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. 2012.
20. Silk TJ, Vance A, Rinehart N, Bradshaw JL, Cunnington R. Dysfunction in the fronto- parietal network in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): an fMRI study. Brain Imaging and Behavior. 2008; 2(2): 123-31. [DOI:10.1007/s11682-008-9021-8]
21. Reid HM, Norvilitis JM. Evidence for anomalous lateralization across domain in ADHD children as well as adults identified with the Wender Utah rating scale. Journal of Psychiatric Research. 2000; 34(4-5): 311-6. [DOI:10.1016/S0022-3956(00)00027-3]
22. Almeida LG, Ricardo-Garcell J, Prado H, Barajas L, Fernández-Bouzas A, Ávila D, et al. Reduced right frontal cortical thickness in children, adolescents and adults with ADHD and its correlation to clinical variables: a cross-sectional study. Journal of psychiatric research. 2010; 44(16): 1214-23. [DOI:10.1016/j.jpsychires.2010.04.026]
23. Hale TS, McCracken JT, McGough JJ, Smalley SL, Phillips JM, Zaidel E. Impaired linguistic processing and atypical brain laterality in adults with ADHD. Clinical Neuroscience Research. 2005; 5(5-6): 255-63. [DOI:10.1016/j.cnr.2005.09.006]
24. Niederhofer H. Hand preference in attention deficit hyperactivity disorder. Perceptual and motor skills. 2005; 101(3): 808-10. [DOI:10.2466/pms.101.3.808-810]
25. Rodriguez A, Kaakinen M, Moilanen I, Taanila A, McGough JJ, Loo S, et al. Mixed- handedness is linked to mental health problems in children and adolescents. Pediatrics. 2010; 125(2): 340-8. [DOI:10.1542/peds.2009-1165]
26. Oldfield RC. The assessment and analysis of handedness: the Edinburgh inventory. Neuropsychologia. 1971; 9(1): 97-113. [DOI:10.1016/0028-3932(71)90067-4]
27. Williams SM. Handedness inventories: Edinburgh versus Annett. Neuropsychology. 1991; 5(1): 43. [DOI:10.1037/0894-4105.5.1.43]
28. Alipour A HM. Edinburg handedness scale validity and reliability evaluation competence validity and reliability in Iran. Journal Psychology Science. 2005; 1(1): 117-33.
29. Fath N, Goodarzi MA, Rahimi C, Taghavi MR, Firoozabadi A. A Comparative Study on Cerebral Lateralization of Global- Local Visual Processing in Patients with Obsessive- Compulsive Disorder. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2010; 16(1): 3-13.
30. Chapman LJ, Chapman JP. The measurement of handedness. Brain and cognition. 1987; 6(2): 175-83. [DOI:10.1016/0278-2626(87)90118-7]
31. Alipour A. The reliability and validity of chapman's handedness inventory in junior high school students. Developmental Psychology J. 2006; 2(7): 197-205.
32. Elias LJ, Bryden MP, Bulman- Fleming MB. Footedness is a better predictor than is handedness of emotional lateralization. Neuropsychologia. 1998; 36(1): 37-43. [DOI:10.1016/S0028-3932(97)00107-3]
33. Hasani J AP, Kazem Rasoulzade Tabatabaie SK, Ashayeri H. The Effect of Reappraisal and Suppression of Negative Emotional Experience on Frontal EEG Asymmetry according to Neuroticism and Extraversion Dimensions. Journal of Modern Psychological Researches. 2009; 4(13): 37-71.
34. Alipour A, Nazer M, Sayyadi AR. Comparing handedness and footedness prevalence between normal and mental retarded children regarding familial handedness & footedness. Journal of Rehabilitation. 2011; 12(1): 41-7.
35. Conners CK. Clinical use of rating scales in diagnosis and treatment of attention- deficit/ hyperactivity disorder. Pediatric Clinics of North America. 1999; 46(5): 857-70. [DOI:10.1016/S0031-3955(05)70159-0]
36. Goyette CH, Conners CK, Ulrich RF. Normative data on revised Conners parent and teacher rating scales. Journal of abnormal child psychology. 1978; 6(2): 221-36. [DOI:10.1007/BF00919127]
37. Shahaeian A SS, Bashash L, Yousefi F. . Standardization, factor analysis and reliability of the conners' parent rating scales for 6 to 11 years old children in shiraz. Journal Faculty of Education Psychology Stud. 2007; 3(3): 97-120.
38. Sami S KN, Saeid Ebrahimi S, Hakimi M. Motor proficiency in children with ADHD. Motor proficiency in children with ADHD. Journal of Ilam Univercity of Medical Sciences. 2013; 21(4): 226-36.
39. Ghanizadeh A. Lack of association of handedness with inattention and hyperactivity symptoms in ADHD. Journal of attention disorders. 2013; 17(4): 302-7. [DOI:10.1177/1087054711429789]
40. Pila-Nemutandani R, Pillay B, Meyer A. Lateralization in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. African Journal for Physical Activity and Health Sciences (AJPHES). 2018; 24(3): 299-315. [DOI:10.17159/2310-3833/20l7/vol48n3a4]
41. Hale TS, Zaidel E, McGough JJ, Phillips JM, McCracken JT. Atypical brain laterality in adults with ADHD during dichotic listening for emotional intonation and words. Neuropsychologia. 2006; 44(6): 896-904. [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2005.08.014]
42. Boles DB, Adair LP, Joubert A-M. A preliminary study of lateralized processing in attention- deficit/ hyperactivity disorder. The journal of general psychology. 2009; 136(3): 243-60. [DOI:10.3200/GENP.136.3.243-260]
43. Zou H, Yang J. Exploring the brain lateralization in ADHD based on variability of resting- state fMRI signal. Journal of Attention Disorders. 2018:1087054718816170. [DOI:10.1177/1087054718816170]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aslani Moghadam N, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S. Brain Lateralization in Students with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Shefaye Khatam. 2021; 10 (1) :34-44
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2169-fa.html

اصلانی مقدم نیوشا، حسن زاده سعید، قاسم زاده سوگند. مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1400; 10 (1) :44-34

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2169-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419