[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 10، شماره 4 - ( پاييز 1401 ) ::
دوره 10 شماره 4 صفحات 70-62 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی بر توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دختران نوجوان افسرده
زهرا نظری فردوئی ، الهام فروزنده* ، سیدمصطفی بنی طبا
گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران ، foroozandeh@yahoo.com
چکیده:   (1223 مشاهده)
مقدمه: بیماران افسرده با مشکلاتی در زمینه توانایی‌های شناختی و تنظیم هیجانات مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی بر توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دختران نوجوان افسرده شهر یزد بود. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دختران نوجوان افسرده شهر یزد در سال 1400-1399 بود. حجم نمونه بر اساس نوع تحقیق تعداد 26 دختر نوجوان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 13 نفری تقسیم شدند. آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی در مورد آن‌ها اجرا شد. همچنین جهت بررسی پایداری نتایج به فاصله زمانی دو ماه پس از آموزش، دوره پیگیری انجام شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به پرسشنامه توانایی‌های شناختی نجاتی (1392)، نظم ‌بخشی هیجانی گراتز و روئمر (2004) و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (1994) پاسخ دادند. یافته‌ها: آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی بر توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دختران نوجوان افسرده در سطح 0/01>P تاثیر معنی‌دار دارد. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای تشخیص و پیگیری پیامدهای اختلال افسردگی مطرح شود و همچنین در طرح مداخله آموزشی اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی برای این اختلال مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، افسردگی، حافظه
متن کامل [PDF 1039 kb]   (1310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بازتوانی و توانبخشی اعصاب
فهرست منابع
1. Rezaeifar N, Dosti Y, Mirzaeian B. The effectiveness of psychotherapy based on interaction behavior analysis on marital intimacy and sexual satisfaction of women with nonclinical depression. Psychiatric Nursing. 2019; 6(1): 35-42.
2. Rock PL, Roiser JP, Riede WJ, Blackwell AD. Cognitive impairment in depression: a systematic review and meta-analysis. Psychol Med. 2014; 44(10): 2029-40. [DOI:10.1017/S0033291713002535]
3. Basharpoor S, Ahmadi S, Molavi P, Heidari F. Comparing the Absolute Power of Brain Waves in the Frontal Area among People with Major Depressive Disorder, Obsessive-Compulsive Disorder and Normal. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2021; 9 (3): 45-54. [DOI:10.52547/shefa.9.3.45]
4. Amiri S, Ehtesham Zadeh P, Hafezi F, Borna M R. Comparison of the Effectiveness Behavioral Activation Treatment Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Executive Functions of Learning the Rules, Inhibiting Impulsivity, and Flexibility in Patients with Depression. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2021; 9 (2): 68-78. [DOI:10.52547/shefa.9.2.68]
5. He JC, Cote S. Self-insight into emotional and cognitive abilities is not related to higher adjustment. Nature Human Behaviour. 2019; 3(8): 867-84. [DOI:10.1038/s41562-019-0644-0]
6. Amiri S, Ghasemi Nawab A, Jamali J. Comparison of positive and negative emotional regulation, cognitive ability and self-worth in gifted and normal adolescents. Psychometrics. 2019; 7(26): 109-21.
7. Barthel AL, Hay A, Doan SN, Hofmann SG. Interpersonal emotion regulationa review of social and developmental components. Behaviour Change. 2018; 35(4): 203-16. [DOI:10.1017/bec.2018.19]
8. Zhang H, Fan Q, Sun Y, Qiu J, Song L. A Study of the Characteristics of Alexithymia and Emotion Regulation in Patients with Depression. Shanghai Arch Psychiatry. 2017; 29(2): 95-103.
9. Lemche E, Brammer MJ, David AS, Surguladze SA, Phillips ML, Sierra M. Interoceptive-reflective regions differentiate alexithymia traits in depersonalization disorder. Psychiatry Research: Neuroimaging. 2013; 214(1): 66-72. [DOI:10.1016/j.pscychresns.2013.05.006]
10. Edwards CJ, Garet, PA, Hardy A. Remembering the past to live better in the future: A feasibility randomised controlled trial of memory specificity training for motiva-tion in psychosis. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 2020. 4(7): 52-69. 101564. [DOI:10.1016/j.jbtep.2020.101564]
11. Rezaei F, Karimi F, Afshari A, Hosseini-Ramaghani N. The correlation between alexithymia and anxiety, depression in asthma. Feyz 2017; 21(2): 178-87.
12. Lotfi P, Davoodi A, Salehi A. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Symptoms and Executive Functions (Planning and Problem Solving) in Children with Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. Shefaye Khatam. 2021; 9(4): 21-30. [DOI:10.52547/shefa.9.4.21]
13. Martens K, Barry T. J, Takano K, Onghena P, Raes F. Efficacy of online Memory Specificity Training in adults with a history of depression, using a multiple baseline across participants design. Internet Interventions, 100259. [DOI:10.1016/j.invent.2019.100259]
14. Poursaeed Esfahani M, Tavakoli M, Neshat Doost H. The effect of autobiographical memory specialization training on depression and shared rumination in depressed students. Cognitive Science News. 2021; 22(1): 25-35. [DOI:10.30699/icss.22.1.25]
15. Esmaeli M, Zare H, Alipor A, Oraki M. Modeling the Relationship Between Impairment of Executive Function on problem-solving strategies in major depressed patient: The mediating role of overgeneral autobiographical memory. Neuropsychology. 2018; 4(12): 45-60.
16. NouriFard M, Neshat Doost H, Sajjadian O. Comparison of the effectiveness of mindfulness training with narrative memory specificity training on cognitive emotion regulation strategies of hemodialysis patients. Disability studies. 2020; 3(2): 46-56.
17. Gratz KL, Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. J Psychopathology and Behavioral Assessment. 2004; 26(1): 41-54. [DOI:10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94]
18. Besharat ME. Motion regulation scale. Behavioral Thought. 2018; 12(47): 87-97.
19. Bagby RM, Taylor GJ, Parker JDA. The twenty-item Toronto Alexithymia scale-II. Convergent, discriminant, and concurrent validity. J Psychosomatic Research. 1994; 38(1): 33-40. [DOI:10.1016/0022-3999(94)90006-X]
20. Nejati V. Cognitive ability questionnaire: design and evaluation of psychometric properties. Cognitive Science News. 2014; 15(2): 11-9.
21. Maxwell K, Callahan JL, Holtz P, Janis BM, Gerber MM, Connor DR. Comparative study of group treatments for posttraumatic stress disorder. Psychotherapy. 2016; 53(4): 433-45. [DOI:10.1037/pst0000032]
22. Moazzami A, Neshat Doost HT, Tavakoli M. Comparison of the effectiveness of Lyubomirsky happiness education and storytelling specialization on creation and cognitive adjustment of depressed girl students [dissertation]. Isfahan,Iran: Isfahan University; 2016.
23. Zare H, Esmaeili M. Retrieval memories of outobiographical memory and its Relationship with Problem- solving in Depressive and Anxious Individuals. JCP. 2017; 5(3): 21-30. [DOI:10.4324/9781315245980-4]
24. Bluck S, Liao HW. I was therefore I am: Creating self-continuity through remembering our personal past. The International J Reminiscence and Life Review, 2013; 1(1): 7-12.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nazari Z, foroozandeh E, banitaba M. The Effectiveness of Autobiographical Memory Training on Cognitive Abilities, Emotion Regulation, and Emotional Dysphoria in Depressed Adolescent Girls. Shefaye Khatam 2022; 10 (4) :62-70
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2282-fa.html

نظری فردوئی زهرا، فروزنده الهام، بنی طبا سیدمصطفی. اثربخشی آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی بر توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دختران نوجوان افسرده. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1401; 10 (4) :62-70

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660