[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 11، شماره 2 - ( بهار 1402 ) ::
دوره 11 شماره 2 صفحات 64-52 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با و بدون تحریک فراجمجمه‌ای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مساله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
رضا محمدزاده گان ، ابوالفضل فرید* ، غلامرضا چلبیانلو حسرتانلو ، جواد مصرآبادی
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، abolfazlfarid@gmail.com
چکیده:   (1487 مشاهده)
مقدمه: کودکان دچار نقص توجه/بیش فعالی اغلب مشکلات عمده‌ای در توانایی‌های هیجانی و شناختی نشان می‌دهند که پیامدهای جدی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی آن‌ها دارد. لذا تلاش های رو به رشدی برای بهبود این توانایی‌ها از طریق مداخلات عصبی- روانشناختی در حال انجام است تا این کودکان را برای چالش‌های آینده آماده سازند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با/ و بدون تحریک فراجمجمه‌ای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مساله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان 11 تا 14 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره کودک و نوجوان شهر خوی در سال 1401-1400 بود. چهل و پنج کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی از نوع مرکب از بین افرادی که برای درمان وارد این مراکز شدند، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه‌های آزمایشی اول برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با تحریک فراجمجمه‌ای مغز دریافت کردند، در حالی که گروه دوم فقط برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به مدت 8 هفته دریافت کردند. همچنین آزمودنی های گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. تمامی آزمودنی‌ها قبل و بعد از آموزش با استفاده از چک لیست تنظیم هیجانی و آزمون برج لندن مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با تحریک فراجمجمه‌ای در مقایسه با سایر گروه‌ها اثربخشی بیشتری بر خود تنظیمی هیجانی و عملکرد حل مسئله داشت. همچنین، برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در مقایسه با گروه کنترل تأثیر بیشتری بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مسئله داشت. نتیجه‌گیری: برنامه یادگیری  اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی همراه با تحریک فراجمجمه‌ای یک مداخله موثر برای بهبود عملکردهای عاطفی و شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی است. در محیط‌های بالینی، ترکیب این دو مداخله می‌تواند برای دستیابی به نتایج امیدوارکننده مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجانی، ذهن‌آگاهی، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای
متن کامل [PDF 1679 kb]   (890 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Posner J, Polanczyk GV, & Sonuga-Barke E. (2020). Attention-deficit hyperactivity disorder. The Lancet. 2020; 395(10222): 450-462. [DOI:10.1016/S0140-6736(19)33004-1]
2. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological bulletin. 1997; 121: 65-94. [DOI:10.1037/0033-2909.121.1.65]
3. Corkum P, Humphries K, Mullane JC, & Theriault F. Private speech in children with ADHD and their typically developing peers during problem-solving and inhibition tasks. Contemporary Educational Psychology. 2008; 33(1): 97-115. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2006.12.003]
4. Barkley RA. Deficient emotional self-regulation: A core component of attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of ADHD & Related Disorders. 2010; 1 (2):5-37.
5. Shaw P, Stringaris A, Nigg J, Leibenluft E. Emotion dysregulation in attention deficit hyperactivity disorder. American Journal of Psychiatry. 2014; 171(3): 276-93. [DOI:10.1176/appi.ajp.2013.13070966]
6. Mauri M, Grazioli S, Crippa A, Bacchetta A, Pozzoli U, Bertella S, Gatti E, Maggioni E, Rosi E, Diwadkar V, Brambilla P. Hemodynamic and behavioral peculiarities in response to emotional stimuli in children with attention deficit hyperactivity disorder: An fNIRS study. Journal of Affective Disorders. 2020; 277: 671-80. [DOI:10.1016/j.jad.2020.08.064]
7. Michaud Dumont F, Tarabulsy GM, Sylvestre A, Voisin J. Children's emotional self-regulation in the context of adversity and the association with academic functioning. Child Psychiatry & Human Development. 2019; 50(5): 856-67. [DOI:10.1007/s10578-019-00888-3]
8. Gratz KL, Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment. 2004; 26(1): 41-54. [DOI:10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94]
9. Beheshti A, Chavanon ML, Christiansen H. Emotion dysregulation in adults with attention deficit hyperactivity disorder: a meta-analysis. BMC psychiatry. 2020; 20(1): 1-1. [DOI:10.1186/s12888-020-2442-7]
10. Pila-Nemutandani RG, Meyer A. Behaviour planning and problem solving deficiencies in children with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder from the Balobedu culture, Limpopo province, South Africa. Journal of Child & Adolescent Mental Health. 2016; 28(2): 109-21. [DOI:10.2989/17280583.2016.1200582]
11. Zelazo PD, Carter A, Reznick JS, Frye D. Early development of executive function: A problem-solving framework. Review of general psychology. 1997; 1(2): 198-226. [DOI:10.1037/1089-2680.1.2.198]
12. Shiels K, Hawk Jr LW. Self-regulation in ADHD: The role of error processing. Clinical psychology review. 2010; 30(8): 951-61. [DOI:10.1016/j.cpr.2010.06.010]
13. Beer JS, Lombardo MV, Bhanji JP. Roles of medial prefrontal cortex and orbitofrontal cortex in self-evaluation. Journal of Cognitive Neuroscience. 2010; 22(9): 2108-19. [DOI:10.1162/jocn.2009.21359]
14. Pennington BF, Ozonoff S. Executive functions and developmental psychopathology. Journal of child psychology and psychiatry. 1996; 37(1):51-87. [DOI:10.1111/j.1469-7610.1996.tb01380.x]
15. Volkow ND, Swanson JM. Adult attention deficit-hyperactivity disorder. New England Journal of Medicine. 2013; 369(20): 1935-44. [DOI:10.1056/NEJMcp1212625]
16. Cortese S, Ferrin M, Brandeis D, Holtmann M, Aggensteiner P, Daley D, Santosh P, Simonoff E, Stevenson J, Stringaris A, Sonuga-Barke EJ. Neurofeedback for attention-deficit/hyperactivity disorder: meta-analysis of clinical and neuropsychological outcomes from randomized controlled trials. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2016; 55(6): 444-55. [DOI:10.1016/j.jaac.2016.03.007]
17. Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice. 2003; 10(2): 144-156. [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
18. Feuerborn LL, Gueldner B. Mindfulness and social-emotional competencies: Proposing connections through a review of the research. Mindfulness. 2019; 10(9): 1707-20. [DOI:10.1007/s12671-019-01101-1]
19. McCormick MP, Cappella E, O'Connor E, Hill JL, McClowry S. Do effects of social-emotional learning programs vary by level of parent participation? Evidence from the randomized trial of INSIGHTS. Journal of Research on Educational Effectiveness. 2016; 9(3): 364-94. [DOI:10.1080/19345747.2015.1105892]
20. de Carvalho JS, Pinto AM, Marôco J. Results of a mindfulness-based social-emotional learning program on Portuguese elementary students and teachers: A quasi-experimental study. Mindfulness. 2017; 8(2): 337-50. [DOI:10.1007/s12671-016-0603-z]
21. Moreno-Gómez A-J, Cejudo J. Effectiveness of a mindfulness-based social-emotional learning program on psychosocial adjustment and neuropsychological maturity in kindergarten children. Mindfulness. 2019; 10(1): 111-21. [DOI:10.1007/s12671-018-0956-6]
22. Jackman MM, Nabors LA, McPherson CL, Quaid JD, Singh NN. Feasibility, acceptability, and preliminary effectiveness of the OpenMind (OM) program for pre-school children. Journal of Child and Family Studies. 2019; 28(10): 2910-21. [DOI:10.1007/s10826-019-01506-5]
23. Salavert J, Ramos-Quiroga JA, Moreno-Alcázar A, Caseras X, Palomar G, Radua J, Bosch R, Salvador R, McKenna PJ, Casas M, Pomarol-Clotet E. Functional imaging changes in the medial prefrontal cortex in adult ADHD. Journal of attention disorders. 2018; 22(7): 679-93. [DOI:10.1177/1087054715611492]
24. Dedoncker J, Brunoni AR, Baeken C, Vanderhasselt MA. A systematic review and meta-analysis of the effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) over the dorsolateral prefrontal cortex in healthy and neuropsychiatric samples: influence of stimulation parameters. Brain stimulation. 2016; 9(4): 501-17. [DOI:10.1016/j.brs.2016.04.006]
25. Podda MV, Cocco S, Mastrodonato A, Fusco S, Leone L, Barbati SA, Colussi C, Ripoli C, Grassi C. Anodal transcranial direct current stimulation boosts synaptic plasticity and memory in mice via epigenetic regulation of Bdnf expression. Scientific reports. 2016; 6(1): 1-9. [DOI:10.1038/srep22180]
26. Nitsche MA, Paulus W. Excitability changes induced in the human motor cortex by weak transcranial direct current stimulation. The Journal of physiology. 2000; 527(Pt 3): 633. [DOI:10.1111/j.1469-7793.2000.t01-1-00633.x]
27. Stagg CJ, Nitsche MA. Physiological basis of transcranial direct current stimulation. The Neuroscientist. 2011; 17(1): 37-53. [DOI:10.1177/1073858410386614]
28. Allenby C, Falcone M, Bernardo L, Wileyto EP, Rostain A, Ramsay JR, Lerman C, Loughead J. Transcranial direct current brain stimulation decreases impulsivity in ADHD. Brain stimulation. 2018; 11(5): 974-81. [DOI:10.1016/j.brs.2018.04.016]
29. Fregni F, Liguori P, Fecteau S, Nitsche MA, Pascual-Leone A, Boggio PS. Cortical stimulation of the prefrontal cortex with transcranial direct current stimulation reduces cue-provoked smoking craving: a randomized, sham-controlled study. Journal of Clinical Psychiatry. 2008; 69(1): 32-40. [DOI:10.4088/JCP.v69n0105]
30. Chrysikou EG, Wing EK, van Dam WO. Transcranial direct current stimulation over the prefrontal cortex in depression modulates cortical excitability in emotion regulation regions as measured by concurrent functional magnetic resonance imaging: an exploratory study. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging. 2019.
31. Salvi C, Beeman M, Bikson M, McKinley R, Grafman J. TDCS to the right anterior temporal lobe facilitates insight problem-solving. Scientific reports. 2020; 10(1): 1-0. [DOI:10.1038/s41598-020-57724-1]
32. Cosmo C, DiBiasi M, Lima V, Grecco LC, Muszkat M, Philip NS, de Sena EP. A systematic review of transcranial direct current stimulation effects in attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Affective Disorders. 2020; 276: 1-3. [DOI:10.1016/j.jad.2020.06.054]
33. Samsam Shariat, MR, Neshat Dost, HT, Kalantari, M, Arizi Samani, HR. Native treatment of chronic depressive disorders. Cultural Psychology. 2016; 1(1): 53-84.
34. Salami, F., Ashayeri, H., Estaki, M., Farzad, V., Koochak Entezar, R. Mother-Based Combined Training and Its Effect on the Symptoms Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD). Neuropsychology. 2016; 2(4): 31-44.
35. Shields A, Cicchetti D. Emotion regulation among school-age children: the development and validation of a new criterion Q-sort scale. Developmental psychology. 1997; 33(6): 906. [DOI:10.1037/0012-1649.33.6.906]
36. Esmailian, N., Dehghani, M., Fallah, S. Evaluating the Psychometric Features of Emotion Regulation Checklist (ERC) in Children and Adolescents. Achievements of Clinical Psychology. 2016; 2(1): 15-34.
37. Soleymani, E. Performance comparison of students with and without math learning disorder in tower of london and continuous operation scale. Journal of Learning Disabilities. 2015; 4(3): 56-73.
38. Schonert-Reichl KA, Oberle E, Lawlor MS, Abbott D, Thomson K, Oberlander TF, Diamond A. Enhancing cognitive and social-emotional development through a simple-to-administer mindfulness-based school program for elementary school children: A randomized controlled trial. Developmental psychology. 2015; 51(1): 52. [DOI:10.1037/a0038454]
39. Choi KM, Scott DT, Lim SL. The modulating effects of brain stimulation on emotion regulation and decision-making. Neuropsychiatric Electrophysiology. 2016; 2(1): 1-24. [DOI:10.1186/s40810-016-0018-z]
40. Wilde S, Sonley A, Crane C, Ford T, Raja A, Robson J, Taylor L, Kuyken W. Mindfulness training in UK secondary schools: a multiple case study approach to identification of cornerstones of implementation. Mindfulness. 2019; 10(2): 376-89. [DOI:10.1007/s12671-018-0982-4]
41. Taylor C, Jennings PA, Harris A, Schussler DL, Roeser RW. Embodied teacher mindfulness in the classroom: The Calm, Clear, Kind framework. 2019.
42. Lemberger‐Truelove ME, Carbonneau KJ, Atencio DJ, Zieher AK, Palacios AF. Self‐regulatory growth effects for young children participating in a combined social and emotional learning and mindfulness‐based intervention. Journal of Counseling & Development. 2018; 96(3):289-302. [DOI:10.1002/jcad.12203]
43. Ahn H, Zhong C, Miao H, Chaoul A, Park L, Yen IH, Vila MA, Sorkpor S, Abdi S. Efficacy of combining home-based transcranial direct current stimulation with mindfulness-based meditation for pain in older adults with knee osteoarthritis: a randomized controlled pilot study. Journal of Clinical Neuroscience. 2019; 70: 140-5. [DOI:10.1016/j.jocn.2019.08.047]
44. Badran BW, Austelle CW, Smith NR, Glusman CE, Froeliger B, Garland EL, Borckardt JJ, George MS, Short B. A double-blind study exploring the use of transcranial direct current stimulation (tDCS) to potentially enhance mindfulness meditation (E-Meditation). Brain Stimulation: Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 2017; 10(1): 152-4. [DOI:10.1016/j.brs.2016.09.009]
45. Kelley NJ, Gallucci A, Riva P, Romero Lauro LJ, Schmeichel BJ. Stimulating self-regulation: a review of non-invasive brain stimulation studies of goal-directed behavior. Frontiers in behavioral neuroscience. 2019; 12: 337. [DOI:10.3389/fnbeh.2018.00337]
46. Monnart A, Vanderhasselt MA, Schroder E, Campanella S, Fontaine P, Kornreich C. Treatment of resistant depression: a pilot study assessing the efficacy of a tDCS-mindfulness program compared with a tDCS-relaxation program. Frontiers in psychiatry. 2019; 10: 730. [DOI:10.3389/fpsyt.2019.00730]
47. Clark VP, Parasuraman R. Neuroenhancement: enhancing brain and mind in health and in disease. Neuroimage. 2014; 85: 889-94. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2013.08.071]
48. Cardoso-Moreno MJ, Tomás-Aragonés L, Rodríguez-Ledo C. Socio-emotional intervention in attention deficit hyperactive disorder. European Journal of Education and Psychology. 2015; 8(2): 53-9. [DOI:10.1016/j.ejeps.2015.07.001]
49. Nejati V, Salehinejad MA, Nitsche MA. Interaction of the left dorsolateral prefrontal cortex (l-DLPFC) and right orbitofrontal cortex (OFC) in hot and cold executive functions: Evidence from transcranial direct current stimulation (tDCS). Neuroscience. 2018; 369: 109-23. [DOI:10.1016/j.neuroscience.2017.10.042]
50. Victor AM. The effects of metacognitive instruction on the planning and academic achievement of first and second grade children. Illinois Institute of Technology; 2004.
51. Colzato LS, Szapora A, Hommel B. Meditate to create: the impact of focused-attention and open-monitoring training on convergent and divergent thinking. Frontiers in psychology. 2012: 116. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00116]
52. Moore A, Malinowski P. Meditation, mindfulness and cognitive flexibility. Consciousness and cognition. 2009; 18(1): 176-86. [DOI:10.1016/j.concog.2008.12.008]
53. Orlov ND, O'daly O, Tracy DK, Daniju Y, Hodsoll J, Valdearenas L, Rothwell J, Shergill SS. Stimulating thought: a functional MRI study of transcranial direct current stimulation in schizophrenia. Brain. 2017; 140(9): 2490-7. [DOI:10.1093/brain/awx170]
54. Ruocco AC, Rodrigo AH, Lam J, Di Domenico SI, Graves B, Ayaz H. A problem-solving task specialized for functional neuroimaging: validation of the Scarborough adaptation of the Tower of London (S-TOL) using near-infrared spectroscopy. Frontiers in human neuroscience. 2014; 8: 185. [DOI:10.3389/fnhum.2014.00185]
55. Zhang S, Zhang J. The association of DRD2 with insight problem solving. Frontiers in Psychology. 2016; 7: 1865. [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01865]
56. Tik M, Sladky R, Luft CD, Willinger D, Hoffmann A, Banissy MJ, Bhattacharya J, Windischberger C. Ultra‐high‐field fMRI insights on insight: Neural correlates of the Aha!‐moment. Human brain mapping. 2018; 39(8): 3241-52. [DOI:10.1002/hbm.24073]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadzadeghan R, Farid A, Chalabianlu Hasratanlo G, Mesrabadi J. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Social-Emotional Learning Program with/and without Transcranial Direct Current Stimulation on Emotional Self-Regulation and Problem-Solving Performance in Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Shefaye Khatam 2023; 11 (2) :52-64
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2343-fa.html

محمدزاده گان رضا، فرید ابوالفضل، چلبیانلو حسرتانلو غلامرضا، مصرآبادی جواد. مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با و بدون تحریک فراجمجمه‌ای مغز بر خودتنظیمی هیجانی و عملکرد حل مساله در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1402; 11 (2) :52-64

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2343-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660