[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 2، شماره 4 - ( پاييز - 1393 ) ::
دوره 2 شماره 4 صفحات 59-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده
لیلا بیان* ، فاطمه علی پور ، پیرحسین کولیوند ، سمانه سادات دستغیب
الف. مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم‌الانبیاء، تهران، ایران. ب. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران. ، Leila.Bayan@gmail.com
چکیده:   (11755 مشاهده)

مقدمه: بازاریابی عصبی یک علم میان رشته‏ای است که به سرعت در تحقیقات شناخت مصرف کننده در سراسر جهان در حال ظهور می‏باشد. به علاوه رشته‏ای خلاقانه در تحقیقات بازاریابی به حساب می‏آید که مدل بازاریابی سنتی را به منظور بهبود درک فرایند مربوط به رفتار خرید به چالش می‏کشاند. بازاریابی عصبی روشی است که به بررسی فرایند تصمیم گیری مشتری جهت خرید می‏پردازد. بر‌اساس مفهوم بازاریابی در خصوص این فرایند، تصمیم ‌گیری‌های خرید مشتری به عنوان یک رویکرد دو سیستمی مطرح می‏شود. سیستم 1 فرایندی اتوماتیک و سریع می‌باشد و در مقابل، تصمیمات اتخاذ شده توسط سیستم 2 تعمدی، با استدلال آگاهانه و آهسته صورت می‎گیرند. در مبحث شناخت رفتار مصرف کننده، این فرایندها به طور ‌دایم تصمیمات خرید را هدایت می‌کنند. علاوه بر این بازاریابی عصبی ترکیبی از حداقل سه رشتۀ علوم پایه‌ شامل علوم اعصاب، علم اقتصاد رفتاری و روانشناسی اجتماعی می‏باشد. هدف از نگارش این مقالۀ مروری، بررسی جنبه‏های مختلفی از علوم اعصاب بود که در بازاریابی عصبی مورد استفاده قرار می‏گیرند. سیگنال‏های بدن و مغز انسان در درک منشاء و عملکردهای مقیاس‌های بازاریابی عصبی حائز اهمیت می‏باشند. مقیاس‏های متساطع از بدن شامل حالات چهره، حرکات چشم، پلک زدن، بازتاب یکه خوردن، پاسخ‏های رفتاری، فعالیت‏های الکترودرمال، ضربان قلب، فشار خون، اتساع مردمک و تنفس می‌باشند. سیگنال‏های مغز انسان توسط میزان اکسیژن رسانی خون، انتشار پوزیترون، میدان‏های الکتریکی و میدان‏های مغناطیسی مورد بررسی قرار می‌گیرند. نتیجه گیری: درک عملکردهای اولیۀ مغز انسان در بررسی رفتارهای خرید مصرف کننده بسیار ضروری می‏باشد.

واژه‌های کلیدی: بازاریابی، علوم اعصاب، تصمیم گیری، مغز، تصویربرداری عصبی
متن کامل [PDF 2788 kb]   (8159 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayan L, Alipour F, Kolivand P, Dastgheib S S. Neuromarketing: The Cognitive Approaches to Consumer Behavior. Shefaye Khatam 2014; 2 (4) :46-59
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-316-fa.html

بیان لیلا، علی پور فاطمه، کولیوند پیرحسین، دستغیب سمانه سادات. بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1393; 2 (4) :46-59

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-316-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( پاييز - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645