الف. مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتمالانبیاء، تهران، ایران. ب. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران. ، Leila.Bayan@gmail.com
چکیده: (12002 مشاهده)
مقدمه: بازاریابی عصبی یک علم میان رشتهای است که به سرعت در تحقیقات شناخت مصرف کننده در سراسر جهان در حال ظهور میباشد. به علاوه رشتهای خلاقانه در تحقیقات بازاریابی به حساب میآید که مدل بازاریابی سنتی را به منظور بهبود درک فرایند مربوط به رفتار خرید به چالش میکشاند. بازاریابی عصبی روشی است که به بررسی فرایند تصمیم گیری مشتری جهت خرید میپردازد. براساس مفهوم بازاریابی در خصوص این فرایند، تصمیم گیریهای خرید مشتری به عنوان یک رویکرد دو سیستمی مطرح میشود. سیستم 1 فرایندی اتوماتیک و سریع میباشد و در مقابل، تصمیمات اتخاذ شده توسط سیستم 2 تعمدی، با استدلال آگاهانه و آهسته صورت میگیرند. در مبحث شناخت رفتار مصرف کننده، این فرایندها به طور دایم تصمیمات خرید را هدایت میکنند. علاوه بر این بازاریابی عصبی ترکیبی از حداقل سه رشتۀ علوم پایه شامل علوم اعصاب، علم اقتصاد رفتاری و روانشناسی اجتماعی میباشد. هدف از نگارش این مقالۀ مروری، بررسی جنبههای مختلفی از علوم اعصاب بود که در بازاریابی عصبی مورد استفاده قرار میگیرند. سیگنالهای بدن و مغز انسان در درک منشاء و عملکردهای مقیاسهای بازاریابی عصبی حائز اهمیت میباشند. مقیاسهای متساطع از بدن شامل حالات چهره، حرکات چشم، پلک زدن، بازتاب یکه خوردن، پاسخهای رفتاری، فعالیتهای الکترودرمال، ضربان قلب، فشار خون، اتساع مردمک و تنفس میباشند. سیگنالهای مغز انسان توسط میزان اکسیژن رسانی خون، انتشار پوزیترون، میدانهای الکتریکی و میدانهای مغناطیسی مورد بررسی قرار میگیرند. نتیجه گیری: درک عملکردهای اولیۀ مغز انسان در بررسی رفتارهای خرید مصرف کننده بسیار ضروری میباشد.
Bayan L, Alipour F, Kolivand P, Dastgheib S S. Neuromarketing: The Cognitive Approaches to Consumer Behavior. Shefaye Khatam 2014; 2 (4) :46-59 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-316-fa.html
بیان لیلا، علی پور فاطمه، کولیوند پیرحسین، دستغیب سمانه سادات. بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1393; 2 (4) :46-59