الف. گروه مدیریت دولتی، مرکز آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ب. مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)، تهران، ایران. ، peirhossein@yahoo.com
چکیده: (7846 مشاهده)
مقدمه: امروزه سازمانها و موسسات پیچیده بدون برنامهریزی دقیق و انتخاب روش مناسب امکان ادامۀ حیات ندارند، که این امر مستلزم شناخت صحیح موقعیت سازمان است. تحلیل عملکردی، این سازمانها را قادر میسازد که استراتژیهایی را به اجرا درآورند که نقاط قوت داخلی را تقویت کنند و موانع و ضعفهای داخلی را کاهش دهند یا برطرف کنند. لذا هدف از انجام این بررسی، تحلیل محیط درونی بیمارستان خاتم الانبیاء بر مبنای مدل شناخت سازمانی وایزبورد به منظور ارتقای فعالیتهای بیمارستان است. مواد و روشها: این پژوهش مقطعی و توصیفی -کاربردی در بیمارستان خاتم الانبیای تهران در سال 1393 انجام شده است. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ استاندارد شناخت سازمان و مدل شش بعدی وایزبورد گردآوری شدند. بررسی بر روی 312 نفر از 1645 نفر کارکنان بیمارستان خاتم الانبیای تهران انجام گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نسخۀ 19 نرم افزار SPSS، آمارهای توصیفی و آزمون t یک دامنه انجام شد. یافتهها: نتایج حاکی از ارتباط معنیدار مثبتی بین ابعاد مختلف بود. بین ابعاد داخلی، مؤلفۀ پاداش بیشترین امتیاز و هدفگذاری سازمانی کمترین امتیاز را داشتند. نتیجه گیری: از نظر گستردگی و پیچیدگی، هیچ سازمانی مشابه یک بیمارستان نیست. از این رو، انجام پژوهش ادواری، به منظور شناخت بهتر سازمان، اخذ تصمیمات صحیح و در راستای بهبود عملکرد و ارتقاء کارایی بیمارستان توصیه میگردد. اتخاذ تصمیمات مؤثر بدون یک بررسی اجمالی صحیح غیرممکن است.