گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، negbaniasadi@gmail.com
چکیده: (5106 مشاهده)
مقدمه: درمان بیمار محور میزان تعامل بین پزشکان و بیمار است که نیاز به دید و درکی از بیمار بهعنوان یک انسان علاوه بر بیماری دارد. از آنجایی که هدف از ایجاد سیستمهای مدیریت کیفیت، پاسخگویی، شفافیت و عدالت است، این مطالعه بهمنظور بررسی تأثیر سیستم مدیریت کیفیت در درمان بیمار محور انجام شد. مواد و روشها: جامعۀ مورد مطالعه شامل تمام بیماران در مرکز درمان ناباروری با حجم نمونۀ 384 نفر به واسطۀ روش مورگان به دست آمد. پرسشنامۀ تأیید شدۀ درمان بیمار محور -ناباروری با 45 سؤال در 8 بعد، دسترسی (2 سؤال)، اطلاعات و توضیحات (12 سؤال)، مهارتهای ارتباطی کارکنان (6 سؤال)، مشارکت در درمان (3 سؤال)، احترام به ارزش ها و نیازها (6 سؤال)، مدت درمان (6 سؤال)، کارکنان واجد شرایط (6 سؤال) و سازماندهی مراقبت (4 سؤال) اندازهگیری شد. بعد از استقرار سیستم مدیریت کیفیت، همان پرسشنامه دوباره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در هیچ یک از ابعاد درمان بیمار محور قبل و بعد از استقرار سیستم مدیریت کیفیت وجود ندارد. نتیجهگیری: سیستم مدیریت کیفیت در درمان بیمار محور موثر نیست و باید در کنار سایر مدلهای کیفیت استفاده شود.
Vosough Taghi Dizaj A, Baniasadi A, Ezabadi Z, Kermani B. The Effect of Quality System Management on Patient Centeredness in an Infertility Care Center. Shefaye Khatam 2015; 3 (S1) :53-62 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-954-fa.html
وثوق تقی دیزج احمد، بنی اسدی اکرم، عزآبادی زهرا، کرمانی بهناز. تأثیر سیستم مدیریت کیفیت بر درمان بیمار محور در یک مرکز درمان ناباروری. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1394; 3 (S1) :53-62