[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( تابستان 1402 ) ::
دوره 11 شماره 3 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه‌های توانبخشی شناختی تکلیف‌مدار و توانبخشی شناختی رایانه‌محور بر انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان مصروع
آسیه خالقی ، فرح نادری* ، رضا جوهری فرد ، محسن جوادزاده
دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، nmafrah@yahoo.com
چکیده:   (915 مشاهده)
مقدمه: صرع می‌تواند بر توانایی شناختی کودکان تأثیر بگذارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی برنامه‌های توان‌بخشی شناختی وظیفه‌محور و برنامه‌های توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان مبتلا به صرع انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به صرع مراجعه کننده به کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید تهران در سال 1400 می‌باشد. یک گروه کنترل (15 نفر در هر گروه). برای جمع آوری داده‌ها از آزمون کارت‌های ویسکانسین گرانت و برگ (1948) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که هم برنامه‌های توان‌بخشی شناختی تکلیف‌محور و هم برنامه‌های توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه، انعطاف‌پذیری شناختی را در کودکان مبتلا به صرع در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل‌توجهی افزایش دادند. تفاوت معنی‌داری در بخش شناختی مبتنی بر رایانه در افزایش انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان مبتلا به صرع وجود نداشت. نتیجه‌گیری: برنامه‌های توانبخشی شناختی مبتنی بر وظیفه و برنامه‌های توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه می‌توانند رویکرد مفیدی برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی کودکان مبتلا به صرع باشند.
 
واژه‌های کلیدی: صرع، قابلیت انعطاف‌، آموزش شناختی، کامپیوتر
متن کامل [PDF 2376 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Kobow K, Baulac S, von Deimling A, Lee JH. Molecular diagnostics in drug‐resistant focal epilepsy define new disease entities. Brain pathology. 2021;31(4):e12963. [DOI:10.1111/bpa.12963]
2. Operto FF, Pastorino GMG, Mazza R, Di Bonaventura C, Marotta R, Pastorino N, et al. Social cognition and executive functions in children and adolescents with focal epilepsy. European Journal of Paediatric Neurology. 2020;28:167-75. [DOI:10.1016/j.ejpn.2020.06.019]
3. Basu T, Maguire J, Salpekar JA. Hypothalamic-pituitary-adrenal axis targets for the treatment of epilepsy. Neuroscience Letters. 2021;746:135618. [DOI:10.1016/j.neulet.2020.135618]
4. Soleymani E, Alipour M, Soleymani M. The Study of Automatic and Controlled Data Processing Speed Based on the Stroop Test in Students with Math Learning Disability. Shefaye Khatam 2019; 7 (3) :32-41 [DOI:10.29252/shefa.7.3.32]
5. Floros O, Axelsson J, Almeida R, Tigerström L, Lekander M, Sundelin T, et al. Vulnerability in executive functions to sleep deprivation is predicted by subclinical attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms. Biological psychiatry: cognitive neuroscience and neuroimaging. 2021;6(3):290-8. [DOI:10.1016/j.bpsc.2020.09.019]
6. Antonis T. Executive Functions and Operating Communication in Aphasia. J Gerontol Geriatr Res. 2021;10:543.
7. Alexander HB, Allendorfer JB. The relationship between physical activity and cognitive function in people with epilepsy: A systematic review. Epilepsy & Behavior. 2023;142:109170. [DOI:10.1016/j.yebeh.2023.109170]
8. Afzalinia M, Bigdeli I, Salehi Fadardi J. Examining the Necessity of Attention for Consciousness in Iconic Memory Using Modified Stroop Paradigm. Shefaye Khatam 2021; 9 (2) :91-99 [DOI:10.52547/shefa.9.2.91]
9. Karami JA, A. and Jashanpour, M. . The effectiveness of cognitive rehabilitation on improving response inhibition in men suffering from heroin abuse. Addiction Research,. 2019;14(286-267). [DOI:10.29252/etiadpajohi.14.56.267]
10. Gandomi ZA, A.A. and Afrooz, G. . Investigating the effectiveness of cognitive rehabilitation based on executive functions on the cognitive performance of late learning students. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry,. 2019;7(122-134). [DOI:10.52547/shenakht.7.4.122]
11. Shamsi Holasu M, Tabatabaei M, Azmodeh M. The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation on the Executive Functions of Children with Autism Spectrum Disorders. Shefaye Khatam 2023; 11 (2) :20-31.
12. Javanmard G. The Integrated Effect of Computer-Aided Cognitive Rehabilitation and tDCS on the Prefrontal Cortex on Executive Functions and Working Memory in Type 1 Diabetic Adolescents. Neuropsychology. 2020;6(71-92).
13. Najian AaN, V. The effect of movement-based cognitive rehabilitation on improving sustained attention and cognitive flexibility of children with attention deficit hyperactivity disorder. Rehabilitation Medicine. 2016;6(4):1-12.
14. Cho D-R, Lee S-H. Effects of virtual reality immersive training with computerized cognitive training on cognitive function and activities of daily living performance in patients with acute stage stroke: A preliminary randomized controlled trial. Medicine. 2019;98(11). [DOI:10.1097/MD.0000000000014752]
15. Dadkhah YaAM, N. A set of neuropsychological evaluation tests. Tehran: Naron Danesh; 2017.
16. Luciana M, Sullivan J, Nelson CA. Associations between phenylalanine‐to‐tyrosine ratios and performance on tests of neuropsychological function in adolescents treated early and continuously for phenylketonuria. Child Development. 2001;72(6):1637-52. [DOI:10.1111/1467-8624.00370]
17. Lenehan ME, Summers MJ, Saunders NL, Summers JJ, Vickers JC. Does the Cambridge Automated Neuropsychological Test Battery (CANTAB) distinguish between cognitive domains in healthy older adults? Assessment. 2016;23(2):163-72. [DOI:10.1177/1073191115581474]
18. Smith PJ, Need AC, Cirulli ET, Chiba-Falek O, Attix DK. A comparison of the Cambridge Automated Neuropsychological Test Battery (CANTAB) with "traditional" neuropsychological testing instruments. Journal of clinical and experimental neuropsychology. 2013;35(3):319-28. [DOI:10.1080/13803395.2013.771618]
19. Strauss E, Sherman EM, Spreen O. A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary: American chemical society; 2006.
20. Mahmood Allylu M, Hamidi S, Shirvani A. Comparison of executive functions and sustained attention in students with ob-sessive-compulsive symptoms, high schizotypal and overlapping symptoms with normal group. Research in Behavioral Science. 2011;9(13):221-16.
21. Sahragard M, Alipour A, Zare H, Roshan R, Moodi M. Effectiveness of Powell's cognitive rehabilitation with neurofeedback in improving executive functions, memory, and attention to veterans with post-traumatic stress disorder. Iranian Journal of War and Public Health. 2018;10(4):187-93. [DOI:10.29252/ijwph.10.4.187]
22. Cisneros E, de Guise E, Belleville S, McKerral M. A controlled clinical efficacy trial of multimodal cognitive rehabilitation on episodic memory functioning in older adults with traumatic brain injury. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine. 2021;64(5):101563. [DOI:10.1016/j.rehab.2021.101563]
23. mohammadzadeghan R, Farid A, Chalabianlu Hasratanlo G, Mesrabadi J. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Social-Emotional Learning Program with/and without Transcranial Direct Current Stimulation on Emotional Self-Regulation and Problem-Solving Performance in Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Shefaye Khatam 2023; 11 (2) :52-64.
24. Barkley RA, Murphy KR. Attention-deficit hyperactivity disorder: A clinical workbook: Guilford Press; 2006.
25. Van de Ven RM, Murre JM, Veltman DJ, Schmand BA. Computer-based cognitive training for executive functions after stroke: a systematic review. Frontiers in human neuroscience. 2016:150. [DOI:10.3389/fnhum.2016.00150]
26. Amiri S, Ehtesham Zadeh P, Hafezi F, Borna M R. Comparison of the Effectiveness Behavioral Activation Treatment Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Executive Functions of Learning the Rules, Inhibiting Impulsivity, and Flexibility in Patients with Depression. Shefaye Khatam 2021; 9 (2) :68-78. [DOI:10.52547/shefa.9.2.68]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghi A, Naderi F, Joharifard R, Javadzadeh M. Comparing the Effectiveness of Task-Oriented Cognitive Rehabilitation and Computer-Based Cognitive Rehabilitation Programs on Cognitive Flexibility in Children with Epilepsy. Shefaye Khatam 2023; 11 (3) :25-35
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2397-fa.html

خالقی آسیه، نادری فرح، جوهری فرد رضا، جوادزاده محسن. مقایسه اثربخشی برنامه‌های توانبخشی شناختی تکلیف‌مدار و توانبخشی شناختی رایانه‌محور بر انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان مصروع. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1402; 11 (3) :25-35

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2397-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4657