[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
نمایه شده در
    
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( پاییز 1403 ) ::
دوره 12 شماره 4 صفحات 55-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی با تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای بر امواج مغزی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی
نازیلا برومند اسفنگره ، سعید رضایی* ، علی جهان ، محمد رضا قاسمیان مقدم
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، rezayi.saeed10@gmail.com
چکیده:   (561 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری ریاضی به‌عنوان یک اختلال یادگیری خاص، مانعی بر سر راه یادگیری ریاضیات است و با مشکلاتی در یادآوری حقایق عددی، محاسبه دقیق و روان و استدلال ریاضی همراه است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه‌های توانبخشی شناختی و مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای بر امواج مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. مواد و روش‌ها: 30 دانش‌آموز 6 تا 10 ساله شهر تبریز با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس معیارهای ورود/ خروج با استفاده از مصاحبه بالینی، مشاهدات سوابق تحصیلی و آزمون هوش وکسلر به‌طور تصادفی انتخاب شدند. این مطالعه از یک طرح نیمه‌آزمایشی، پیش‌آزمون/ پس‌آزمون چند گروهی استفاده کرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس هوش وکسلر کودکان برای ارزیابی هوش طبیعی به‌عنوان متغیر کنترل و مقیاس حافظه فعال و سرعت پردازش برای تشخیص اختلالات یادگیری استفاده شد. پس از تخصیص تصادفی آن‌ها به گروه‌ها، قبل از مداخله، امواج مغزی با الکتروانسفالوگرافی ثبت شد که به‌عنوان نمرات پیش‌آزمون در نظر گرفته شد. سپس هر یک از گروه‌های آزمایشی به طور جداگانه در جلسات برنامه توانبخشی شناختی دیجیتال و تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای شرکت کردند، در‌حالی‌که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از اتمام مداخلات، امواج مغزی مجدداً در هر 3 گروه ثبت شد و نمرات به دست آمده به‌عنوان پس‌آزمون در نظر گرفته شد. در نهایت، پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که هم برنامه توانبخشی شناختی و هم تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای به طور موثری باعث کاهش قدرت مطلق موج تتای پیشانی و افزایش قدرت مطلق موج آلفای پس‌سری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی شد. با این حال، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای اثربخشی بیشتری را در مقایسه با برنامه توانبخشی شناختی نشان داد. نتیجه‌گیری: تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای در درمان اختلال یادگیری ریاضی موثر است و ممکن است از نظر متخصصان این رشته به‌عنوان یک گزینه مطلوب در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی، تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 1796 kb]   (198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بازتوانی و توانبخشی اعصاب
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Xuefang L, Guihua W, Fengru M. The effect of early cognitive training and rehabilitation for patients with cognitive dysfunction in stroke. International Journal of Methods in Psychiatric Research. 2021; 30(3): e1882. [DOI:10.1002/mpr.1882]
3. Khaleghi A, Naderi F, Joharifard R, Javadzadeh M. Comparing the Effectiveness of Task-Oriented Cognitive Rehabilitation and Computer-Based Cognitive Rehabilitation Programs on Cognitive Flexibility in Children with Epilepsy. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2023; 11(3): 25-35. [DOI:10.61186/shefa.11.3.25]
4. Nejati V, Shahidi S, Helmi S. Enhancement of Executive Functions with Cognitive Rehabilitation in Older Adults. Journal of Modern Rehabilitation. 2017; 10(3).
5. Geary DC. Role of Cognitive Theory in the Study of Learning Disability in Mathematics. Journal of Learning Disabilities. 2005; 38(4): 305-7. [DOI:10.1177/00222194050380040401]
6. Holland R, Crinion J. Can tDCS enhance treatment of aphasia after stroke? Aphasiology. 2012; 26(9): 1169-91. [DOI:10.1080/02687038.2011.616925]
7. Krafnick AJ, Flowers DL, Napoliello EM, Eden GF. Gray matter volume changes following reading intervention in dyslexic children. Neuroimage. 2011; 57(3): 733-41. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2010.10.062]
8. Kucian K, Grond U, Rotzer S, Henzi B, Schönmann C, Plangger F, et al. Mental number line training in children with developmental dyscalculia. Neuroimage. 2011; 57(3): 782-95. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2011.01.070]
9. Fritsch B, Reis J, Martinowich K, Schambra HM, Ji Y, Cohen LG, et al. Direct current stimulation promotes BDNF-dependent synaptic plasticity: potential implications for motor learning. Neuron. 2010; 66(2): 198-204. [DOI:10.1016/j.neuron.2010.03.035]
10. Kawashima R, Okita K, Yamazaki R, Tajima N, Yoshida H, Taira M, et al. Reading aloud and arithmetic calculation improve frontal function of people with dementia. The journals of gerontology. 2005; 60(3): 380-4. [DOI:10.1093/gerona/60.3.380]
11. Chang YK, Labban JD, Gapin JI, Etnier JL. The effects of acute exercise on cognitive performance: a meta-analysis. Brain Research. 2012; 1453: 87-101. [DOI:10.1016/j.brainres.2012.02.068]
12. Soga K, Kamijo K, Masaki H. Effects of acute exercise on executive function in children with and without neurodevelopmental disorders. The Journal of Physical Fitness and Sports Medicine. 2016; 5(1): 57-67. [DOI:10.7600/jpfsm.5.57]
13. Turkeltaub PE, Benson J, Hamilton RH, Datta A, Bikson M, Coslett HB. Left lateralizing transcranial direct current stimulation improves reading efficiency. Brain Stimulus. 2012; 5(3): 201-7. [DOI:10.1016/j.brs.2011.04.002]
14. Cohen Kadosh R, Soskic S, Iuculano T, Kanai R, Walsh V. Modulating neuronal activity produces specific and long-lasting changes in numerical competence. Current Biology. 2010; 20(22): 2016-20. [DOI:10.1016/j.cub.2010.10.007]
15. Krause B, Cohen Kadosh R. Can transcranial electrical stimulation improve learning difficulties in atypical brain development? A future possibility for cognitive training. Developmental cognitive neuroscience. 2013; 6: 176-94. [DOI:10.1016/j.dcn.2013.04.001]
16. Wagner T, Valero-Cabre A, Pascual-Leone A. Noninvasive human brain stimulation. Annual Review of Biomedical Engineering. 2007; 9: 527-65. [DOI:10.1146/annurev.bioeng.9.061206.133100]
17. Asadollahzadeh Shamkhal F, Moghimi A, Kobravi H, Salehi Fadardi J. The Effect of Transcranial Direct Current Stimulation on Linear and Nonlinear EEG Signal Characteristics in Contamination Obsessive-Compulsive Disorder Patients. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2023; 12(1): 22-33. [DOI:10.61186/shefa.12.1.22]
18. Mahdavi A, Ahmadi F, Haj Abbas Tabrizi E, Gharaian H, Rigi Koote B, Imaninasab V, et al. Transcranial Electrical Stimulation (tES): History, Theoretical Foundations and Applications. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2022; 11(1): 69-104. [DOI:10.52547/shefa.11.1.69]
19. Szűcs D, Goswami U. Developmental dyscalculia: Fresh perspectives. Trends in Neuroscience and Education. 2013; 2: 33-7. [DOI:10.1016/j.tine.2013.06.004]
20. Weisberg DS, Keil FC, Goodstein J, Rawson E, Gray JR. The seductive allure of neuroscience explanations. J Cogn Neurosci. 2008; 20(3): 470-7. [DOI:10.1162/jocn.2008.20040]
21. Livint Popa L, Dragos H, Pantelemon C, Verisezan Rosu O, Strilciuc S. The Role of Quantitative EEG in the Diagnosis of Neuropsychiatric Disorders. The Journal of Medicine and Life. 2020; 13(1): 8-15. [DOI:10.25122/jml-2019-0085]
22. Kamkari K, Shekarzadeh S, Afruz G, Helat A. Wechsler Intelligence Scales for Children -WISC - IV: Original and Substitute Tests. Edition F, editor: Tehran, Elm Ostadan Pub.; 2014.
23. Kaufman AS, Kaufman JC, Balgopal R, McLean JE. Comparison of three WISC-III short forms: Weighing psychometric, clinical, and practical factors. Journal of Clinical Child Psychology. 1996; 25(1): 97-105. [DOI:10.1207/s15374424jccp2501_11]
24. Abedi M, Sadeghi A, Rabiei M. Standardization of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV in Chahar Mahal Va Bakhteyri State. Personality and individual difference. 2013; 2(3): 138-58.
25. Hauser TU, Rütsche B, Wurmitzer K, Brem S, Ruff CC, Grabner RH. Neurocognitive Effects of Transcranial Direct Current Stimulation in Arithmetic Learning and Performance: A Simultaneous tDCS-fMRI Study. Brain Stimul. 2016; 9(6): 850-8. [DOI:10.1016/j.brs.2016.07.007]
26. Herwig U, Satrapi P, Schönfeldt-Lecuona C. Using the international 10-20 EEG system for positioning of transcranial magnetic stimulation. Brain Topography. 2003; 16(2): 95-9. [DOI:10.1023/B:BRAT.0000006333.93597.9d]
27. van de Ven RM, Buitenweg JI, Schmand B, Veltman DJ, Aaronson JA, Nijboer TC, et al. Brain training improves recovery after stroke but waiting list improves equally: A multicenter randomized controlled trial of a computer-based cognitive flexibility training. PLoS One. 2017; 12(3): e0172993. [DOI:10.1371/journal.pone.0172993]
28. Ahmadi N GZHA, hydari S. Comparison of the efficacy of brain electrical stimulation and cognitive rehabilitation on eye-hand coordination of children with special learning disabilities aged 7 to 13 years. Journal of Psychological Science. 2023; 22(128): 1587-99.
29. Rahimi M, Heidari A, Naderi F, Makvandi B, Bakhtiyarpour S. Comparison of Cognitive Training Method and Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on the Visual Attention Processes in the Students with Special Learning Disorders. International Journal of Behavioral Sciences. 2019; 12(4): 162-8.
30. Li LM, Uehara K, Hanakawa T. The contribution of interindividual factors to variability of response in transcranial direct current stimulation studies. Front Cell Neuroscine. 2015; 9: 181. [DOI:10.3389/fncel.2015.00181]
31. Bakker M, van den Heuvel-Panhuizen M, Robitzsch A. Effects of mathematics computer games on special education students' multiplicative reasoning ability. British Journal of Educational Technology. 2016; 47: 633-48. [DOI:10.1111/bjet.12249]
32. Chen C-H, Law V. Scaffolding individual and collaborative game-based learning in learning performance and intrinsic motivation. Computers in Human Behavior. 2015; 55. [DOI:10.1016/j.chb.2015.03.010]
33. Imlig-Iten N, Petko D. Learning with serious games: Is fun playing the game a predictor of learning success? British Journal of Educational Technology. 2014; 47: 151-63. [DOI:10.1111/bjet.12226]
34. Hung C-M, Huang I, Hwang G-J. Effects of digital game-based learning on students' self-efficacy, motivation, anxiety, and achievements in learning mathematics. Journal of Computers in Education. 2014; 1: 151-66. [DOI:10.1007/s40692-014-0008-8]
35. Pope H, Mangram C. Wuzzit Trouble: The Influence of a Digital Math Game on Student Number Sense. International Journal of Serious Games. 2015; 2. [DOI:10.17083/ijsg.v2i4.88]
36. Bergo E, Lombardi G, Pambuku A, Della Puppa A, Bellu L, D'Avella D, et al. Cognitive Rehabilitation in Patients with Gliomas and Other Brain Tumors: State of the Art. BioMed Research International. 2016; 2016: 3041824. [DOI:10.1155/2016/3041824]
37. Ghanbari E, Asgari P. Comparison of the effectiveness of tDCS and CBT treatments on Attention Bias in overweight people. Journal of the Faculty of Medicine Mashhad University of Medical Sciences. 2020; 1(63): 2208-197.
38. Shamsi Holasu M, Tabatabaei M, Azmodeh M. The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation on the Executive Functions of Children with Autism Spectrum Disorders. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2023; 11(2): 20-31. [DOI:10.61186/shefa.11.2.20]
39. Zandkarimi G, Fazlali F, Hasanvand MB. Cognitive Abilities Preferment in Math Problem-Solving through Combined Neuro-Feedback and Trans Cranial Electrical Stimulation Therapy. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2022; 10(4): 20-31. [DOI:10.52547/shefa.10.4.20]
40. mohammadzadeghan r, Farid A, Chalabianlu Hasratanlo G, Mesrabadi J. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Social-Emotional Learning Program with/and without Transcranial Direct Current Stimulation on Emotional Self-Regulation and Problem-Solving Performance in Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2023; 11(2): 52-64. [DOI:10.61186/shefa.11.2.52]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Broumand Esfangarh N, Rezayi S, Jahan A, Ghasemian Moghadam M R. Comparing the effectiveness of cognitive rehabilitation program with transcranial electrical stimulation on brain waves of children with math learning disorder. Shefaye Khatam 2024; 12 (4) :43-55
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2513-fa.html

برومند اسفنگره نازیلا، رضایی سعید، جهان علی، قاسمیان مقدم محمد رضا. مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی با تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای بر امواج مغزی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1403; 12 (4) :43-55

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2513-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 50 queries by YEKTAWEB 4710