[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
نمایه شده در
    
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 3 - ( تابستان 1403 ) ::
دوره 12 شماره 3 صفحات 44-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تمرینات واقعیت مجازی و سنتی با رویکرد سواد بدنی: تأثیر بر انگیزه و کسب مهارت‌های حرکتی
احمد محمدی مقدم ، محمد جلیلوند* ، صبا یاری
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران ، jalilvand.mohammad@yahoo.com
چکیده:   (864 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت تکنولوژی، بازی‌های رایانه‌ای امکانات جدیدی را در زمینه فعالیت بدنی کودکان باز کرده است. یکی از این زمینه‌های مهم بهبود انگیزه و مهارت‌های حرکتی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرینات واقعیت مجازی و تمرینات سنتی بر انگیزه و مهارت‌های حرکتی کودکان بود. مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش نیمه تجربی، دانش‌آموزان پسر 10 تا 12 ساله مدارس ابتدایی استان لرستان بود. بر اساس نمرات پیش آزمون، 45 کودک به سه گروه 15 نفری گروه تمرینات واقعیت مجازی، گروه تمرینات سنتی و گروه کنترل تقسیم شدند. هر یک از کودکان گروه‌های آزمایشی در یک برنامه آموزشی شامل دو جلسه در هفته به مدت هشت هفته، مجموعاً 16 جلسه شرکت کردند. یافته‌ها: مطالعه ما نشان داد که تمرینات واقعیت مجازی بر بهبود تمامی خرده‌آزمون‌های انگیزش کودکان تأثیر معنی‌داری داشت. علاوه بر این، این نوع تمرین تاثیر معنی‌داری بر بهبود تمامی خرده مهارت‌های دستکاری و برخی خرده مهارت‌های جابجایی داشت. همچنین تمرینات سنتی باعث بهبود معنی‌دار در برخی از خرده آزمون‌های انگیزش کودکان شد. این نوع تمرین باعث بهبود معنی‌دار در برخی خرده مهارت‌های دستکاری و برخی خرده مهارت‌های جابجایی شد. مقایسه بین دو نوع تمرین نشان داد که تمرینات واقعیت مجازی انگیزه درونی را به طور موثرتری نسبت به تمرینات سنتی افزایش داد، در حالی که تمرینات سنتی در تقویت انگیزه بیرونی در مقایسه با تمرینات واقعیت مجازی موثرتر بود. در زمینه خرده مهارت‌های دستکاری، تمرینات واقعیت مجازی به طور معنی‌دار تاثیر بیشتری نسبت به تمرینات سنتی داشت. با این حال تفاوت معنی‌داری بین دو نوع تمرین در زمینه خرده مهارت‌های جابجایی مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های ما، استفاده از بازی‌های واقعیت مجازی برای تقویت موثر انگیزه و مهارت‌های حرکتی در کودکان توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: کودک، فعالیت حرکتی، بازی ویدئویی فعال، جابجایی، یادگیری
متن کامل [PDF 1649 kb]   (251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
فهرست منابع
1. Moradi Kelardeh P, Narimani M, aghajani S, Moradi Kelardeh A. Development a Conceptual Model of the Relationship Between Affective and Emotional Composite Temperament and Overeating behavior in Adolescences according to the role of Emotion Regulation Strategies. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam .2023; 12 (1): 1-12. [DOI:10.61186/shefa.12.1.1]
2. Lee J, Zhang T, Chu TLA, Gu X, Zhu P. Effects of a Fundamental Motor Skill-Based Afterschool Program on Children's Physical and Cognitive Health Outcomes. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17(3): 733. [DOI:10.3390/ijerph17030733]
3. Den Uil AR, Janssen M, Busch V, Kat IT , Scholte RHJ. The relationships between children's motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in relation to age. PLOS ONE. 2023; 18(4): e0278438. [DOI:10.1371/journal.pone.0278438]
4. Jalilvand M. Effectiveness of Yoga and Table Tennis Exercises on Static and Dynamic Balance of Deaf Children: The Role of Balance Sensory Receptors and Neural Mechanisms of Open and Closed- Loop Control. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2021; 10 (1): 75-84. [DOI:10.52547/shefa.10.1.75]
5. Jalilvand M. Effect of Table Tennis Training Program on Sustained Attention and Cognitive Flexibility of Children with Developmental Coordination Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2020; 9 (1): 99-109. [DOI:10.52547/shefa.9.1.99]
6. Jones D, Innerd A, Giles EL, Azevedo LB. Association between fundamental motor skills and physical activity in the early years: A systematic review and meta-analysis. Journal of Sport and Health Science. 2020; 9(6): 542-552. [DOI:10.1016/j.jshs.2020.03.001]
7. Schmidt RA, Lee TD, Winstein C, Wulf G, & Zelaznik HN. Motor control and learning: A behavioral emphasis. 2018; 6nd ed, Human kinetics.
8. Miles HC, Pop SR, Watt SJ, Lawrence GP, & John NW. A review of virtual environments for training in ball sports. An International Journal of Systems & Applications in Computer Graphics. 2012; 36(6): 714-726. [DOI:10.1016/j.cag.2012.04.007]
9. Murray EG, Neumann DL, Moffitt RL, & Thomas PR. The effects of the presence of others during a rowing exercise in a virtual reality environment. Psychology of Sport and Exercise. 2016; 22: 328-336. [DOI:10.1016/j.psychsport.2015.09.007]
10. Neumann DL, Moffitt RL, Thomas PR, Loveday K, Watling DP, Lombard CL, and et al. A systematic review of the application of interactive virtual reality to sport. Virtual Reality. 2018; 22(3): 183-198. [DOI:10.1007/s10055-017-0320-5]
11. Bond S, Laddu DR, Ozemek C, Lavie CJ, & Arena R. Exergaming and Virtual Reality for Health: Implications for Cardiac Rehabilitation. Current Problems in Cardiology. 2021; 46(3): 100472.‏ [DOI:10.1016/j.cpcardiol.2019.100472]
12. Soltani H, Sadeghian MR, Samadi H. The Effect of Exergame and Traditional Games on the Development of Fundamental Movement Skills in Children with Developmental Motor Delay of 7-9 Years Old. Journal of Motor and Behavioral Sciences. 2019; 1(3): 245-253.
13. Voon K, Silberstein I, Eranki A, Phillips M, Wood FM, & Edgar DW. Xbox Kinect™ based rehabilitation as a feasible adjunct for minor upper limb burns rehabilitation: A pilot RCT. International Society for Burn Injuries. 2016; 42(8): 1797-1804.‏ [DOI:10.1016/j.burns.2016.06.007]
14. Li BJ, & Lwin MO. Player see, player do: Testing an exergame motivation model based on the influence of the self avatar. Computers in Human Behavior. 2016; 59: 350-357.‏ [DOI:10.1016/j.chb.2016.02.034]
15. Pasco D, Roure C, Kermarrec G, Pope Z, & Gao Z. The effects of a bike active video game on players' physical activity and motivation. Journal of Sport and Health Science. 2017; 6(1): 25-32.‏ [DOI:10.1016/j.jshs.2016.11.007]
16. Barnett LM, Hinkley T, Okely AD, Hesket K, & Salmon JO. Use of electronic games by young children and fundamental movement skills?. Perceptual and motor skills. 2012; 114(3): 1023-1034. [DOI:10.2466/10.13.PMS.114.3.1023-1034]
17. Santos GOR, Wolf R, Silva MM, Rodacki ALF, & Pereira G. Does exercise intensity increment in exergame promote changes in strength, functional capacity and perceptual parameters in pre-frail older women? A randomized controlled trial. Experimental gerontology. 2019; 116: 25-30. [DOI:10.1016/j.exger.2018.12.009]
18. Moradi H, Movahedi A, Arabi M. The Effect of Perceptual-Motor Exercise on Improvement in Executive Functions of Children with Autism Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2020; 8(2): 1-8. [DOI:10.29252/shefa.8.2.1]
19. Ulrich DA. TGMD-3: Test of Gross Motor Development. 3nd ed. 2019; Pro Ed: 14805. [DOI:10.1037/t87935-000]
20. Pelletier LG, Rocchi MA, Vallerand RJ, Deci EL, Ryan RM. Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise. 2013; 14: 329-341. [DOI:10.1016/j.psychsport.2012.12.002]
21. Akbari H, Abdoli B, Shafizadeh M, Khalaji H, Hajihosseini S, & Ziaee V. The Effect of Traditional Games in Fundamental Motor Skill Development in 7-9 Year-Old Boys. Iranian Journal of Pediatrics. 2009; 19(2): 123-129.
22. Vernadakis N, Papastergiou M, Zetou E, & Antoniou P. The impact of an exergame-based intervention on children's fundamental motor skills. Computers & Education. 2015; 83: 90-102.‏ [DOI:10.1016/j.compedu.2015.01.001]
23. Cech DJ, & Martin ST. Functional Movement Development Across the Life Span. 2024; 4nd ed: Elsevier Health Sciences.‏
24. Gabbard CP. Lifelong motor development. 2021; 8nd ed. Wolters Kluwer.
25. Moradi H, Movahedi A. Effect of Environment Enrichment (SPARK Perceptual-Motor Exercises) on the Improvement of Neurocognitive Functions in Children with Developmental Coordination Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2019; 7 (3): 23-31. [DOI:10.29252/shefa.7.3.23]
26. Payne VG, & Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach. 2020; 10nd ed. Routledge.‏ [DOI:10.4324/9780429327568]
27. Paras, B. "Game, motivation, and effective learning: An integrated model for educational game design". DiGRA 2005: Changing Views: Worlds in Play, 2005; International Conference.
28. Sheehan D, Katz L. Using interactive fitness and exergames to develop physical literacy. The Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 2010; 76(1): 12-9.
29. Jang Sh, You Sh, Hallett M, Cho Y W, Park C M, Cho Sh. Cortical reorganization and associated functional motor recovery after virtual reality in patients with chronic stroke: An experimenter-blind preliminary study. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2005; 86(11): 2218-23. [DOI:10.1016/j.apmr.2005.04.015]
30. Adamovich SV, Fluet GG, Tunik E, Merians AS. Sensorimotor training in virtual reality: A review. NeuroRehabilitation. 2009; 25(1): 29-44. [DOI:10.3233/NRE-2009-0497]
31. Srivastava K, Das R, Chaudhury S. Virtual reality applications in mental health: challenges and perspectives. Indian Journal of Psychiatry. 2014; 23(2): 83-5 [DOI:10.4103/0972-6748.151666]
32. Alma S, Merians A S, Poizner H, Boian R, Burdea G, Adamovich S. Sensorimotor training in a virtual reality environment: Does it improve functional recovery poststroke?. Neurorehabilitation & Neural Repair. 2006; 20(2): 252- 67. [DOI:10.1177/1545968306286914]
33. Vernadakis N, Derri V, Tsitskari E, & Antoniou P. The effect of Xbox Kinect intervention on balance ability for previously injured young competitive male athletes: a preliminary study. Physical Therapy in Sport. 2014; 15(3): 148-155.‏ [DOI:10.1016/j.ptsp.2013.08.004]
34. Goodway JD, Ozmun JC, & Gallahue DL. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. 2019; 7nd ed. McGraw-Hill.‏



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Moghaddam A, Jalilvand M, Yari S. Effectiveness of traditional and virtual reality exercises with physical literacy approach on motivation and acquisition of motor skills: a modern educational approach. Shefaye Khatam 2024; 12 (3) :33-44
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2458-fa.html

محمدی مقدم احمد، جلیلوند محمد، یاری صبا. مقایسه تمرینات واقعیت مجازی و سنتی با رویکرد سواد بدنی: تأثیر بر انگیزه و کسب مهارت‌های حرکتی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1403; 12 (3) :33-44

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2458-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 51 queries by YEKTAWEB 4710