[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 2 - ( بهار - 1395 ) ::
دوره 4 شماره 2 صفحات 26-19 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
ابراهیم سلطانی عظمت ، ابوالفضل محمدیان* ، مریم کامی ، مریم جبرئیلی ، بهروز دولتشاهی
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، abolfazl796@gmail.com
چکیده:   (5585 مشاهده)

مقدمه: همدلی و نظریۀ ذهن ظرفیت­ هایی هستند که برای روابط انسانی ضروری می­ باشند، توانایی­ هایی که همبستگی بالایی با هم دارند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که زنان در همدلی بهتر از مردان هستند. اگرچه با استفاده از نظریۀ ذهن این نتایج تأیید نشده بود. هدف از مطالعۀ حاضر مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تهران بود. مواد و روش­‌ها: پژوهش یک مطالعۀ توصیفی –مقایسه­ ای بود. 100 دانشجوی مقطع کارشناسی، 50 مرد و 50 زن (به علت اندازۀ جمعیت با استفاده از فرمول کوکران) از رشته­‌های مختلف توانبخشی در این مطالعه شرکت کردند. آن­ ها توسط نمونه­ گیری سهمیه­ ای غیراحتمالی انتخاب شدند. پرسشنامۀ همدلی داویس و آزمون چشم­ های بارون کوهن برای این ارزیابی استفاده شد. یافته­‌ها: یافته‏ ها نشان داد که با توجه به نمرات آزمون همدلی، زنان به طور قابل توجهی بهتر از مردان بودند. اگرچه تفاوت معنی ­دار آماری بین مردان و زنان در نمرات آزمون نظریۀ ذهن وجود نداشت. نتیجه‌گیری: یک دلیل محتمل برای داده ­های متفاوت بین دو روش استفاده شده در این مطالعه ممکن است ماهیت خودگزارشی پرسشنامۀ همدلی باشد. انتظار می رفت زنان در جامعه همدل­ تر باشند و  این می­ تواند پاسخ­ های آن­ ها را تحت تأثیر قرار دهد. آزمون نظریۀ ذهن بر حالت­ های ذهنی پیچیده ­تر تأکید دارد و آزمون­ های همدلی در یک روش غیرمستقیم می­ تواند یک آزمون قابل اطمینان­‌تر باشد.

واژه‌های کلیدی: همدلی، نظریۀ ذهن، توانبخشی
متن کامل [PDF 656 kb]   (6593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Azemat E, Mohammadian A, Kamie M, Jebreeili M, Doolatshahi B. A Comparison of Theory of Mind and Empathy in Male and Female Students at University of Welfare and Rehabilitation Sciences in Tehran. Shefaye Khatam 2016; 4 (2) :19-26
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-936-fa.html

سلطانی عظمت ابراهیم، محمدیان ابوالفضل، کامی مریم، جبرئیلی مریم، دولتشاهی بهروز. مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1395; 4 (2) :19-26

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-936-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( بهار - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645