[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 4 - ( پاییز 1399 ) ::
دوره 8 شماره 4 صفحات 89-80 برگشت به فهرست نسخه ها
حساسیت و ویژگی مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز) در تشخیص اختلالات طیف اتیسم: مرور نظام‌دار
رضا گرجی ، سعید حسن‌زاده* ، سوگند قاسم‌زاده ، مسعود غلامعلی لواسانی
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Shasanz@ut.ac.ir
چکیده:   (5138 مشاهده)
مقدمه: اختلالات طیف اتیسم ازجمله اختلالاتی است که شیوع آن در سالیان اخیر گسترش‌یافته و ازاین‌رو پژوهش‌های گسترده‌ای در جهت تشخیص ابعاد مختلف آن انجام می‌شود. غربالگری و تشخیص اتیسم همواره یکی از نیازهای اساسی در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی کارآمدی مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز) در سطح دنیا صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: با استفاده از روش پژوهش مرور نظام‌دار و با واژگان کلیدیGilliam Autism Rating Scale،Autism Spectrum Disorders screening tools در منابع اطلاعاتی Googlescholar، Scopus، springer، sciencedirect، magiran و SID در طی سال‌های 1995 تا 2019 تعداد 135 مقاله به دست آمد که 52 مقاله ویژگی‌های روان‌سنجی سایر ابزارهای تشخیصی و 83 مقاله شامل 34 مقاله به‌عنوان ابزار تشخیصی، 32 مقاله بیان یافته‌های پژوهش‌های دیگر و 17 مقاله یافته‌های روان‌سنجی گارز بودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویرایش‌های مختلف گارز به زبان‌های اردنی، کره‌ای، چینی، ترکی، اسپانیایی، عربی و فارسی ترجمه‌شده است و در این میان ویرایش دوم بیشتر موردبررسی قرارگرفته است البته با توجه به این نکته که ویرایش سوم در سال 2014 منتشرشده است. از سوی دیگر یافته‌هایی در مؤلفه‌های روان‌سنجی مانند حساسیت (0/48 تا 0/99) و ویژگی (0/48 تا 1) به‌دست‌آمده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که گارز و نسخه‌های گوناگون آن به‌عنوان ابزار تشخیص اتیسم در تحقیقات زیادی مورداستفاده قرارگرفته است که نشان‌دهنده اهمیت آن است. بر طبق آنچه گفته شد بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس گارز که بر اساس DSM تدوین‌شده است، برای استفاده از این مقیاس در فرآیند تشخیص اهمیت می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: اختلالات طیف اتیسم، مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام، هنجاریابی
متن کامل [PDF 1368 kb]   (3295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. APA. American psychiatric association, diagnostic and statistical manual of mental disorders, American psychiatric association. 5th ed. Washington, DC, USA2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Rey GF, Rodríguez JS, Llinares ML, Vicens P, Camps M, Torrente M, et al. A systematic review of instruments for early detection of autism spectrum disorders. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 2019; 19(1): 29-38.
3. Keil A, Breunig C, Fleischfresser S, Oftedahl E. Promoting routine use of developmental and autism-specific screening tools by pediatric primary care clinicians. WMJ. 2014; 113(6): 227-31.
4. Little SG, Akin-Little A. Preschool, early childhood, and adolescence. Matson J. handbook of assessment and diagnosis of autism spectrum disorder. Cham: Springer International Publishing. 2016. P. 175-90. [DOI:10.1007/978-3-319-27171-2_10]
5. Andersson GW, Gillberg C, Miniscalco C. Pre-school children with suspected autism spectrum disorders: do girls and boys have the same profiles? Research in Developmental Disabilities. 2013; 34(1): 413-22. [DOI:10.1016/j.ridd.2012.08.025]
6. Samadi SA, McConkey R. Screening for autism in Iranian preschoolers: contrasting M-CHAT and a scale developed in Iran. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2015; 45(9): 2908-16. [DOI:10.1007/s10803-015-2454-1]
7. Durkin MS, Elsabbagh M, Barbaro J, Gladstone M, Happe F, Hoekstra RA, et al. Autism screening and diagnosis in low resource settings: challenges and opportunities to enhance research and services worldwide. Autism Research. 2015; 8(5): 473-6. [DOI:10.1002/aur.1575]
8. Scahill LD. Gabapentin. Volkmar FR. Encyclopedia of Autism spectrum disorders. New York, NY: Springer New York. 2013; P. 1391.
9. McConachie H, Parr JR, Glod M, Hanratty J, Livingstone N, Oono IP, et al. Systematic review of tools to measure outcomes for young children with autism spectrum disorder. Health Technology Assessment. 2015; 19(41): 1-506. [DOI:10.3310/hta19410]
10. Baron-Cohen S, Wheelwright S, Skinner R, Martin J, Clubley E. The Autism-spectrum quotient (AQ): evidence from Asperger syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and mathematicians. J Autism Dev Disord. 2001; 31(1): 5-17. [DOI:10.1023/A:1005653411471]
11. Klose LM, Plotts C, Kozeneski N, Skinner-Foster J. A review of assessment tools for diagnosis of autism spectrum disorders: Implications for school practice. Assessment for Effective Intervention. 2012; 37(4): 236-42. [DOI:10.1177/1534508411415090]
12. Ozdemir O, Diken IH, Diken O, Sekercioglu G. Reliability and validity of modified turkish version of Autism behavior checklist (ABC): results of pilot study. International Journal of Early Childhood Special Education. 2013; 5(2): 183-6. [DOI:10.20489/intjecse.107931]
13. Pandolfi V, Magyar CI, Dill CA. Constructs assessed by the GARS-2: factor analysis of data from the standardization sample. J Autism Dev Disord. 2010; 40(9): 1118-30. [DOI:10.1007/s10803-010-0967-1]
14. Allen RA, Robins DL, Decker SL. Autism spectrum disorders: Neurobiology and current assessment practices. Psychology in the Schools. 2008; 45(10): 905-17. [DOI:10.1002/pits.20341]
15. Falkmer T, Anderson K, Falkmer M, Horlin C. Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: a systematic literature review. European Child & Adolescent Psychiatry. 2013; 22(6): 329-40. [DOI:10.1007/s00787-013-0375-0]
16. Mazefsky CA, Oswald DP. The discriminative ability and diagnostic utility of the ADOS-G, ADI-R, and GARS for children in a clinical setting. Autism. 2006; 10(6): 533-49. [DOI:10.1177/1362361306068505]
17. Lecavalier L. An evaluation of the Gilliam autism rating scale. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2005; 35(6): 795. [DOI:10.1007/s10803-005-0025-6]
18. Volker MA, Dua EH, Lopata C, Thomeer ML, Toomey JA, Smerbeck AM, et al. Factor structure, internal consistency, and screening sensitivity of the GARS-2 in a developmental disabilities sample. Autism Res Treat. 2016; 2016: 8243079. [DOI:10.1155/2016/8243079]
19. Randall M, Egberts KJ, Samtani A, Scholten RJ, Hooft L, Livingstone N, et al. Diagnostic tests for Autism spectrum disorder (ASD) in preschool children. The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2018; 7: Cd009044. [DOI:10.1002/14651858.CD009044.pub2]
20. Saffari M, Sanaeinasab H, Pakpour AH. How to do a systematic review regard to health: A narrative review. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2013; 1(1): 51-61.
21. South M, Williams BJ, McMahon WM, Owley T, Filipek PA, Shernoff E, et al. Utility of the gilliam Autism rating scale in research and clinical populations. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2002; 32(6): 593-9. [DOI:10.1023/A:1021211232023]
22. Al Jabery MA. The examination of validity and reliability indicators of the Jordanian translated Arabic version of the gilliam Autism rating scale (GARS-2). USA: Wayne State University. 2008.
23. Milakovic D. Factor analysis and predictive ability of a teacher-completed autism rating scale in an Urban school setting. USA: Philadelphia College. 2014.
24. Eaves RC, Woods-Groves S, Williams T, Fall A. Reliability and validity of the pervasive developmental disorders rating scale and the Gilliam autism rating scale. Education and Training in Developmental Disabilities. 2006; 41(3): 300-9.
25. Montgomery JM, Newton B, Smith C. Test review: Gilliam, J.(2006). GARS-2: gilliam Autism rating scale-second edition. Austin, TX: PRO-ED. Journal of Psychoeducational Assessment. 2008; 26(4): 395-401. [DOI:10.1177/0734282908317116]
26. Ahmadi SJ ST, Hemmatian M, Khalili Z. Exploring the criterion of diagnosing Autism (GARS). Journal Research Cognitive Behavior. 2013; 1(1): 104-87.
27. Nasiri S. Psychometric properties of children's Autism grading scale. 2nd ed. Tehran: Islamic Azad University of Tehran Central Branch. 2015.
28. Samadi SA, McConkey R. The utility of the Gilliam autism rating scale for identifying Iranian children with Autism. Disabil Rehabil. 2014; 36(6): 452-6. [DOI:10.3109/09638288.2013.797514]
29. Jhin H-KY, Hae-Ju; Park, Jin-Park. Korean-gilliam Autism rating scale-2 (K-GARS-2) standardization. The Journal of Korean Society of Biological Therapies in Psychiatry. 2011; 17(2): 189-94.
30. Li N. Preliminary validation of the childhood Autism rating scale-questionnaire for parents or caregivers (cars2-Qpc) and the gilliam Autism rating scale (gars-2) with A chinese-speaking population. USA: Eastern Kentucky University. 2012.
31. Diken IH, ARDıÇ A, DİKEN Ö, GıLLıAM JE. Exploring the validity and reliability of turkish version of gilliam Autism rating scale-2: turkish standardization study. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(166): 318-28.
32. Jackson LS, Little SG, Akin-Little A. The spanish adaptation of the gilliam Autism rating scale-2: translation and psychometric analysis. Research in Autism Spectrum Disorders. 2013; 7(9): 1160-7. [DOI:10.1016/j.rasd.2013.06.005]
33. El Shourbagi S, Abd-El-Fattah SM. The adaptation of gilliam Autism rating scale-2 within an omani context: some initial findings. Asian Journal of Education and Social Studies. 2019; 4(1): 1-10. [DOI:10.9734/ajess/2019/v4i130108]
34. Hampton J, Strand PS. A review of level 2 parent-report instruments used to screen children aged 1.5-5 for Autism: A meta-analytic update. J Autism Dev Disord. 2015; 45(8): 2519-30. [DOI:10.1007/s10803-015-2419-4]
35. Karren BC. A test review: gilliam, JE (2014). gilliam Autism rating scale-(GARS-3). Journal of Psychoeducational Assessment. 2017; 35(3): 342-6. [DOI:10.1177/0734282916635465]
36. Keyhani S. Psychometric properties of gilliam autism scaling scale based on DSM5. Tehran: University of Tehran. 2016.
37. Minaei A, Nazeri S. Psychometric properties of the gilliam Autism rating scale-third edition (GARS-3) in individuals with autism: A pilot study. Journal of Exceptional Children. 2018; 18(2): 113-22.
38. Norris M, Lecavalier L. Screening accuracy of level 2 Autism spectrum disorder rating scales: A review of selected instruments. Autism. 2010; 14(4): 263-84. [DOI:10.1177/1362361309348071]
39. Duda M, Daniels J, Wall DP. Clinical evaluation of a novel and mobile autism risk assessment. J Autism Dev Disord. 2016; 46(6): 1953-61. [DOI:10.1007/s10803-016-2718-4]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gorji R, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S, Qolamali Lavasani M. Sensitivity and Specificity Gilliam Autism Rating Scale (GARS) in Diagnosis Autism Spectrum Disorders: systematic review. Shefaye Khatam 2020; 8 (4) :80-89
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2157-fa.html

گرجی رضا، حسن‌زاده سعید، قاسم‌زاده سوگند، غلامعلی لواسانی مسعود. حساسیت و ویژگی مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز) در تشخیص اختلالات طیف اتیسم: مرور نظام‌دار. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 8 (4) :80-89

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2157-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660