[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
نمایه شده در
    
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 3 - ( تابستان 1403 ) ::
دوره 12 شماره 3 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ارزیابی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر ارتقاء مهارت‌های اجتماعی در پسران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
فاطمه ربیعی ، پروین احتشام‌ زاده* ، رضوان همائی ، حمدالله جایروند
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، p_ehtesham85@yahoo.com
چکیده:   (327 مشاهده)
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم یک وضعیت عصبی تحولی است که با نارسایی مداوم در ارتباطات، تعاملات اجتماعی، و همچنین علائق محدود، و رفتارهای تکراری مشخص می‌شود. پژوهش حاضر با هدف توسعه بازی‌درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی و اثربخشی آن بر رشد مهارت‌های اجتماعی در پسران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری 1/5 ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پسران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12 ساله استان گیلان بود. بر اساس معیارهای ورود به پژوهش و روش نمونه‌گیری هدفمند، 30 کودک از انجمن اوتیسم گیلان به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی به صورت انفرادی به مدت 15 جلسه 30 تا 45 دقیقه‌ای در گروه آزمایش انجام شد. ابزار تحقیق شامل مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند بود. یافته‌ها: نتایج حاکی از تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره کل مهارت‌های اجتماعی و زیر مقیاس‌های آن شامل خودیاری عمومی، خودیاری در خوردن، خودیاری در پوشیدن، مهارت‌کاری، مهارت جابجایی و حرکت، مهارت ارتباطی، و مهارت اجتماعی بودن در مرحله پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه بود. این تفاوت در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت. با این حال تفاوت معنی‌داری در زیر مقیاس خودراهبری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی می‌تواند منجر به پیشرفت‌های چشمگیر در مهارت‌های اجتماعی در بین پسران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شود.
 
واژه‌های کلیدی: اختلالات تکامل عصبی، توانبخشی، کودک، مداخله روانی اجتماعی
متن کامل [PDF 1776 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Posar A, Visconti P. Autism Spectrum Disorder in 2023: A Challenge Still Open. Turk Arch Pediatr. 2023;58(6):566-71.
2. Gorji R, Hassanzadeh S, Ghasemzadeh S, Qolamali Lavasani M. Sensitivity and Specificity Gilliam Autism Rating Scale (GARS) in Diagnosis Autism Spectrum Disorders: systematic review. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2020; 8 (4) :80-89. [DOI:10.29252/shefa.8.4.80]
3. Maenner MJ. Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years-Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 sites, United States, 2020. MMWR Surveillance Summaries. 2023;72.
4. Zeidan J, Fombonne E, Scorah J, Ibrahim A, Durkin MS, Saxena S, et al. Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism research. 2022;15(5):778-90. [DOI:10.1002/aur.2696]
5. Ghanizadeh A. A preliminary study on screening prevalence of pervasive developmental disorder in schoolchildren in Iran. Journal of autism and developmental disorders. 2008;38:759-63. [DOI:10.1007/s10803-007-0445-6]
6. Samadi SA, Mahmoodizadeh A, McConkey R. A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism. 2012;16(1):5-14. [DOI:10.1177/1362361311407091]
7. Bertelli MO, Deb S, Munir K, Hassiotis A, Carulla LS. Textbook of psychiatry for intellectual disability and autism spectrum disorder: Springer; 2022. [DOI:10.1007/978-3-319-95720-3]
8. Pfeiffer BA, Koenig K, Kinnealey M, Sheppard M, Henderson L. Effectiveness of sensory integration interventions in children with autism spectrum disorders: A pilot study. The American journal of occupational therapy. 2011;65(1):76-85. [DOI:10.5014/ajot.2011.09205]
9. Jurevičienė M, Kaffemanienė I, Bilbokaitė-Skiauterienė I, Bilbokaitė R, Gindulytė K, Linkuvienė V, editors. Sensory integration of children with autism spectrum disorder: parents'experiences. 2023. P. 7364-7372. [DOI:10.21125/edulearn.2023.1918]
10. Moghaddam K, Ravarian A, Saied Ershadi F, Gorji A. The Importance of Theatre Therapy (Psychodrama) In the Treatment of Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2019; 7 (2) :107-115. [DOI:10.29252/shefa.7.2.107]
11. Akbari Bayatiani Z. Autism Spectrum Disorder from Diagnosis to Treatment. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2018; 6 (4) :93-101. [DOI:10.29252/shefa.6.4.93]
12. Seyed Fakhari N, Ghaderi F. Analyzing Behavioral Markers of Autistic Children Using Eye Tracking Data. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2019; 7(4) :79-88. [DOI:10.29252/shefa.7.4.79]
13. O'Nions E, Ceulemans E, Happé F, Benson P, Evers K, Noens I. Parenting strategies used by parents of children with ASD: Differential links with child problem behaviour. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2020;50:386-401. [DOI:10.1007/s10803-019-04219-2]
14. Ronconi L, Molteni M, Casartelli L. Building blocks of others' understanding: a perspective shift in investigating social-communicative deficit in autism. Frontiers in human neuroscience; 2016. p. 144. [DOI:10.3389/fnhum.2016.00144]
15. Green SA, Hernandez LM, Bowman HC, Bookheimer SY, Dapretto M. Sensory over-responsivity and social cognition in ASD: Effects of aversive sensory stimuli and attentional modulation on neural responses to social cues. Developmental cognitive neuroscience. 2018;29:127-39. [DOI:10.1016/j.dcn.2017.02.005]
16. Thye MD, Bednarz HM, Herringshaw AJ, Sartin EB, Kana RK. The impact of atypical sensory processing on social impairments in autism spectrum disorder. Developmental cognitive neuroscience. 2018;29:151-67. [DOI:10.1016/j.dcn.2017.04.010]
17. Iarocci G, McDonald J. Sensory integration and the perceptual experience of persons with autism. Journal of autism and developmental disorders. 2006;36:77-90. [DOI:10.1007/s10803-005-0044-3]
18. Baranek GT, Watson LR, Boyd BA, Poe MD, David FJ, McGuire L. Hyporesponsiveness to social and nonsocial sensory stimuli in children with autism, children with developmental delays, and typically developing children. Development and psychopathology. 2013;25(2):307-20. [DOI:10.1017/S0954579412001071]
19. Kuhaneck HM, Britner PA. A preliminary investigation of the relationship between sensory processing and social play in autism spectrum disorder. OTJR: Occupation, Participation and Health. 2013;33(3):159-67. [DOI:10.3928/15394492-20130614-04]
20. Kashefimehr B, Kayihan H, Huri M. The effect of sensory integration therapy on occupational performance in children with autism. OTJR: occupation, participation and health. 2018;38(2):75-83. [DOI:10.1177/1539449217743456]
21. Elbeltagi R, Al-Beltagi M, Saeed NK, Alhawamdeh R. Play therapy in children with autism: Its role, implications, and limitations. World Journal of Clinical Pediatrics. 2023;12(1):1. [DOI:10.5409/wjcp.v12.i1.1]
22. Tababaienavainobari P, solymani M, Shalchi B. Comparison of the Effectiveness of Pivotal Response Treatment and Applied Behavioral Analysis on the Symptoms Severity and Executive Functions in Autistic Children. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2021; 9(2) :22-34. [DOI:10.52547/shefa.9.2.22]
23. Bundy AC, Lane SJ. Sensory integration: Theory and practice: FA Davis; 2019.
24. Schaaf RC, Nightlinger KM. Occupational therapy using a sensory integrative approach: A case study of effectiveness. The American Journal of Occupational Therapy. 2007;61(2):239-46. [DOI:10.5014/ajot.61.2.239]
25. Kim Y, Kim M, Park C, You JH. Effects of integrative autism therapy on multiple physical, sensory, cognitive, and social integration domains in children and adolescents with autism spectrum disorder: a 4-week follow-up Study. Children. 2022;9(12):1971. [DOI:10.3390/children9121971]
26. Tomchek S, Koenig KP, Arbesman M, Lieberman D. Occupational therapy interventions for adolescents with autism spectrum disorder. The American Journal of Occupational Therapy. 2017;71(1):7101395010p1-p3. [DOI:10.5014/ajot.2017.711003]
27. Yahaya A, Mahir IBH, Lee GM, Maakip I, Arus BM, Voo P, Kwan S. Shelter house play therapy for a child with autism. International E-Journal of Advances in Social Sciences. 2018;4(11):299-307. [DOI:10.18769/ijasos.455640]
28. Lindquist JE, Mack W, Parham LD. A synthesis of occupational behavior and sensory integration concepts in theory and practice, Part 2: Clinical applications. The American Journal of Occupational Therapy. 1982;36(7):433-7. [DOI:10.5014/ajot.36.7.433]
29. Kaduson HGE, Schaefer CE. Play therapy with children: Modalities for change: American Psychological Association; 2021. [DOI:10.1037/0000217-000]
30. Håkstad RB, Øberg GK, Girolami GL, Dusing SC. Enactive explorations of children's sensory-motor play and therapeutic handling in physical therapy. Frontiers in Rehabilitation Sciences. 2022;3:994804. [DOI:10.3389/fresc.2022.994804]
31. Hyman SL, Levy SE, Myers SM, Kuo DZ, Apkon S, Davidson LF, et al. Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder. Pediatrics. 2020;145(1). [DOI:10.1542/9781610024716-part01-ch002]
32. Larkey S. Practical sensory programmes for students with autism spectrum disorders. London: Jessica Kingsley Publishers; 2006.
33. Doll EA. The Measurement of Social Competence: A Manual for the Vineland Social Maturity Scale. 1953. Publisher Full Text. 1953. [DOI:10.1037/11349-000]
34. Dehghani Y, Afshin SA, Keykhosrovani M. Effectiveness of Vestibular Stimulation on Social Development in Children with Autism Spectrum Disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019;6(1):28-41. [DOI:10.29252/jcmh.6.1.4]
35. Sauer AK, Stanton J, Hans S, Grabrucker A. Autism spectrum disorders: etiology and pathology. Exon Publications. 2021:1-15. [DOI:10.36255/exonpublications.autismspectrumdisorders.2021.etiology]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei F, Ehteshamzadeh P, Homaei R, Jayervand H. Designing and Evaluating the Effectiveness of Sensory Integration-Based Play Therapy for Promoting Social Skills in Boys with Autism Spectrum Disorder. Shefaye Khatam 2024; 12 (3) :21-32
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2496-fa.html

ربیعی فاطمه، احتشام‌ زاده پروین، همائی رضوان، جایروند حمدالله. طراحی و ارزیابی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر ارتقاء مهارت‌های اجتماعی در پسران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1403; 12 (3) :21-32

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2496-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 51 queries by YEKTAWEB 4660