[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
نمایه شده در
    
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( زمستان 1403 ) ::
دوره 13 شماره 1 صفحات 39-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) و تمرین بدمینتون بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
پرنیا ملبوبی ، داریوش خواجوی* ، راضیه خانمحمدی
گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، d-khajavi@araku.ac.ir
چکیده:   (547 مشاهده)
مقدمه: اختلال در هماهنگی حرکتی خطر بروز مشکلات روانی- اجتماعی را در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) افزایش می‌دهد که اغلب منجر به کناره‌گیری از فعالیت‌های بدنی می‌شود. این به نوبه خود فرصت‌های رشد مهارت‌های حرکتی و آمادگی جسمانی را کاهش داده و شانس چاقی را افزایش می‌دهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) و تمرین بدمینتون بر هماهنگی حرکتی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به DCD بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. پژوهش در شهر اراک بر روی کودکانی که مبتلا به اختلال هماهنگی رشد (DCD) تشخیص داده شده بودند، انجام شد. شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از چهار گروه (10 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. کودکان واجد شرایط به چهار گروه 10 تایی تقسیم شدند: 1) بدمینتون+تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای، 2- بدمینتون+تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای شم 3- راه رفتن+تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای 4- راه رفتن+تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه‌ای شم. هماهنگی حرکتی با استفاده از آزمون هماهنگی حرکتی درشت کودکان (KTK) قبل و بعد از مداخله ارزیابی شد. تمرینات در طی ده جلسه و طی پنج هفته (دو جلسه در هفته) اجرا شد. شرکت‌کنندگان در گروه‌های تحریک ساختگی، تحریک پلاسیبو دریافت کردند، اما از تفاوت آن با تحریک واقعی آگاه نبودند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر سه مداخله فعال بدمینتون + tDCS ساختگی، پیاده‌روی + tDCS و بدمینتون+tDCS تأثیر مثبتی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به DCD داشتند. گروه بدمینتون+tDCS بیشترین میزان بهبود را نشان داد و از همه گروه‌ها بهتر بود. علاوه بر این، گروه پیاده‌روی+tDCS نتایج بهتری نسبت به گروه پیاده‌روی+tDCS ساختگی نشان داد. با این حال، تفاوت معنی‌داری بین گروه پیاده‌روی +tDCS و گروه بدمینتون+tDCS ساختگی وجود نداشت. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های ما، ترکیب تمرین بدمینتون با tDCS به‌عنوان یک استراتژی مؤثر برای تقویت هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به DCD توصیه می‌شود. مربیان و متخصصان فعال در برنامه‌های توانبخشی رشدی باید این رویکرد ترکیبی را برای ارتقای مهارت‌های حرکتی و توسعه کلی جسمانی در کودکان مبتلا مدنظر قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: پلاستیسیته عصبی، توانبخشی، ناتوانی رشدی
متن کامل [PDF 1475 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
فهرست منابع
1. Rezaei S, Arabameri E, Sohrabi MMS. Examination of the Impact of an Eight-Week Exclusive Exercise on the Balance of Children with Developmental Coordination Disorders. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2016; 5(4): 57-64.
2. Baghernia R, Asle Mohammadizadeh M. Prevalence of Developmental Coordination Disorder in Iranian 3-to-11-year-old children. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2014; 9(6).
3. Kadesjö B, Gillberg C. Developmental coordination disorder in Swedish 7-year-old children. Annual Progress in Child Psychiatry and Child Development 2000-2001: Routledge; 2002. p. 317-34. [DOI:10.4324/9780203449523-15]
4. Shahrbanian S, Hashemi A. The Effects of Core Stabilization Training on Balance and Reaction Time in Children with Developmental Coordination Disorder. Research in Sport Management and Motor Behavior. 2018; 8(16): 83-91. [DOI:10.29252/JRSM.8.16.83]
5. shaban e, SHAHBAZI M, Tahmasebi Boroujeni S. The Effect of Mental Imagery and Physical Practice on Tracking Task inChildren with Developmental Coordination Disorder. Sport Psychology Studies. 2021.
6. Mohammadi khozani z. Developmental Coordination Disorder: A review and update. Journal of Exceptional Education (J Except Educ). 2016; 4(141): 70-7.
7. Smits-Engelsman B, Schoemaker M, Delabastita T, Hoskens J, Geuze R. Diagnostic criteria for DCD: Past and future. Human movement science. 2015; 42: 293-306. [DOI:10.1016/j.humov.2015.03.010]
8. Arabameri E, Hashemi A. The Effects of Perceptual-Motor Training in Combination with Feedback on the Reaction Time and Motor Coordination of Children with Developmental Coordination Disorder. Journal of Exceptional Children. 2019; 19(3): 87-92.
9. Ghaheri B, Tahmasebi Boroujeni S, Shahbazi M, Arshi AR. Dynamic Evaluation of Motor Coordination and Variability in Children with and without Developmental Coordination Disorder. Journal of Arak University of Medical Sciences. 2022; 24(6): 804-19. [DOI:10.32598/jams.24.6.6188.2]
10. fotrousi f, sangari m. The effect of Badminton skill exercises on visual-motorintegration in children with motor disability. Journal of Exceptional Education (J Except Educ). 2022; 5(165): 81-9.
11. Geuze RH. Postural control in children with developmental coordination disorder. Neural plasticity. 2005; 12(2-3): 183-96. [DOI:10.1155/NP.2005.183]
12. Johnston LM, Burns YR, Brauer SG, Richardson CA. Differences in postural control and movement performance during goal directed reaching in children with developmental coordination disorder. Human movement science. 2002; 21(5-6): 583-601. [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00153-7]
13. Querne L, Berquin P, Vernier-Hauvette M-P, Fall S, Deltour L, Meyer M-E, et al. Dysfunction of the attentional brain network in children with developmental coordination disorder: a fMRI study. Brain research. 2008; 1244: 89-102. [DOI:10.1016/j.brainres.2008.07.066]
14. Zwicker JG, Missiuna C, Harris SR, Boyd LA. Developmental coordination disorder: a review and update. European Journal of Paediatric Neurology. 2012; 16(6): 573-81. [DOI:10.1016/j.ejpn.2012.05.005]
15. Grohs MN, Craig BT, Kirton A, Dewey D. Effects of transcranial direct current stimulation on motor function in children 8-12 years with developmental coordination disorder: A randomized controlled trial. Frontiers in Human Neuroscience. 2020; 14: 608131. [DOI:10.3389/fnhum.2020.608131]
16. Hashemi A, Rostami R, Hadianfard H. The effectiveness of cognitive rehabilitation on Fundamental motor skills of children with developmental coordination disorder: A quasi-experimental study. Journal of Sports and Motor Development and Learning.2022; 13(4): 391-405.
17. Shokreh G, Hosseini F. The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Working Memory in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD). Journal of Sports and Motor Development and Learning. 2019; 11(2): 231-46.
18. Bikson M, Grossman P, Thomas C, Zannou AL, Jiang J, Adnan T, et al. Safety of transcranial direct current stimulation: evidence-based update 2016. Brain stimulation. 2016; 9(5): 641-61. [DOI:10.1016/j.brs.2016.06.004]
19. Pixa NH, Steinberg F, Doppelmayr M. High-definition transcranial direct current stimulation to both primary motor cortices improve unimanual and bimanual dexterity. Neuroscience letters. 2017; 643: 84-8. [DOI:10.1016/j.neulet.2017.02.033]
20. Jazini F, Sheikh M. Comparison of the Effect of Direct Transcranial Electrical Stimulation of Motor and Vision Cortex on Working Memory and Motor Performance in Children with Developmental Coordination Disorder. 2022. [DOI:10.52547/shefa.10.3.1]
21. Mariën P, Wackenier P, De Surgeloose D, De Deyn PP, Verhoeven J. Developmental coordination disorder: disruption of the cerebello-cerebral network evidenced by SPECT. The Cerebellum. 2010; 9(3): 405-10. [DOI:10.1007/s12311-010-0177-6]
22. Mandich A, Polatajko H. A cognitive perspective on intervention for children with developmental coordination disorder: the CO-OP experience. Children with developmental coordination disorder London: Whurr. 2005: 228-41.
23. Rasool Yaali ABAB, Ahmad Farrokhi, Ahmad Farrokhi, Ahmadreza Mohadi, Ahmadreza Mohadi. Determining the need for attention in hitting is called badminton. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2013; 9(17): 47-58.
24. Hellin M, Garcia-Jimenez JV, Garcia-Pellicer JJ. Intensity of physical education lessons in children according to the type of activity: Soccer, badminton, aerobics and motor skills. Journal of Physical Education and Sport. 2019; 19(1): 603-10.
25. Di X, Zhu S, Jin H, Wang P, Ye Z, Zhou K, et al. Altered resting brain function and structure in professional badminton players. Brain connectivity. 2012; 2(4): 225-33. [DOI:10.1089/brain.2011.0050]
26. Sadettin E. Investigation of the effects of badminton basic training program applied in 11-12 years old children on motor development. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2022; 20(3): 182-92. [DOI:10.33689/spormetre.1132471]
27. Loureiro Jr LdFB, Freitas PBd. Influence of the performance level in badminton players in neuromotor aspects during a target-pointing task. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. 2012; 18: 203-7. [DOI:10.1590/S1517-86922012000300014]
28. Fotrousi F, Sheikh M, Hemayattalab R, Homanian D. Impact of Badminton Training Course on Compensating Fundamental Activities in Children with Motor Lag. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2017; 13(3): 138-44.
29. Chen C-C, Ryuh Y-J, Donald M, Rayner M. The impact of badminton lessons on health and wellness of young adults with intellectual disabilities: a pilot study. International Journal of Developmental Disabilities. 2022; 68(5): 703-11. [DOI:10.1080/20473869.2021.1882716]
30. Hashemi A, Sheikh M, Homaneyan D, Bagherzaeh F. The effect of Wii Fit training on metacognitive characteristics of children with developmental coordination disorder. journal of motor and behavioral sciences. 2019; 2(3): 177-88.
31. Hamed Sabzevari SASA, Shahab Parvinpour Shahab Parvinpour, Effect of perceptual-motor exercises on the academic performance of primary school and sixth grade primary school children. Razi Medical Sciences. 2019; 6(6): 26-77.
32. Salami S, Shams A, Shamsipour Dehkordi P. Psychometric Properties (Validity and Reliability) of the Body Coordination Test for Children (KTK), among 5-14 years children in Tehran City: Pilot Study. Motor Behavior. 2019; 11(38): 71-96.
33. de Niet M, Platvoet S, Hoeboer J, De Witte A, De Vries S, Pion J, editors. Agreement between the KTK3+ test and the athletic skills track for classifying the fundamental movement skills proficiency of 6-to 12-year-old children. Frontiers in Education; 2021. [DOI:10.3389/feduc.2021.571018]
34. Smits-Engelsman B, Denysschen M, Lust J, Coetzee D, Valtr L, Schoemaker M, et al. Which outcomes are key to the pre-intervention assessment profile of a child with developmental coordination disorder? A systematic review and meta-analysis. Biomedical Journal. 2024: 100768. [DOI:10.1016/j.bj.2024.100768]
35. Xu Y, Zhu J, Liu H, Qiu Z, Wu M, Liu J, et al. Effects of Tai Chi combined with tDCS on cognitive function in patients with MCI: a randomized controlled trial. Frontiers in public health. 2023; 11: 1199246. [DOI:10.3389/fpubh.2023.1199246]
36. Bahrami S, Mousavi Sadati SK, Daneshjoo A. Effect of transcranial direct current stimulation and selected exercises on balance in children with developmental coordination disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2020; 9(1): 69-259.
37. Eskandarnejad M, Vakili J, Alezadeh R. The effect of four weeks of training with and without blood flow restriction on psychological characteristics and anxiety of skilled badminton players. Sport Psychology Studies. 2023; 12(45): 19-32.
38. Lu H, Liu Q, Guo Z, Zhou G, Zhang Y, Zhu X, et al. Modulation of repeated anodal HD-tDCS on attention in healthy young adults. Frontiers in Psychology. 2020; 11: 564447. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.564447]
39. Moreira A, Moscaleski L, Machado DGdS, Bikson M, Unal G, Bradley PS, et al. Transcranial direct current stimulation during a prolonged cognitive task: the effect on cognitive and shooting performances in professional female basketball players. Ergonomics. 2023; 66(4): 492-505. [DOI:10.1080/00140139.2022.2096262]
40. jazini f, sheikh m. Comparison of the Effect of Direct Transcranial Electrical Stimulation of Motor and Vision Cortex on Working Memory and Motor Performance in Children with Developmental Coordination Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam.2022; 10(3): 1-12. [DOI:10.52547/shefa.10.3.1]
41. Antal A, Paulus W. Transcranial direct current stimulation and visual perception. Perception. 2008; 37(3): 367-74. [DOI:10.1068/p5872]
42. Harris DJ, Wilson MR, Buckingham G, Vine SJ. No effect of transcranial direct current stimulation of frontal, motor or visual cortex on performance of a self-paced visuomotor skill. Psychology of Sport and Exercise. 2019; 43: 368-73. [DOI:10.1016/j.psychsport.2019.04.014]
43. Kwon YH, Kang KW, Son SM, Lee NK. Is effect of transcranial direct current stimulation on visuomotor coordination dependent on task difficulty? Neural regeneration research. 2015; 10(3): 463-6. [DOI:10.4103/1673-5374.153697]
44. Imperio CM, Chua EF. Differential effects of remotely supervised transcranial direct current stimulation on recognition memory depending on task order. Frontiers in Human Neuroscience. 2023; 17. [DOI:10.3389/fnhum.2023.1239126]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malboobi P, Khajavi D, Khanmohammadi R. The Effects of Transcranial Direct Current Stimulation and Badminton Training on Motor Coordination in Children with Developmental Coordination Disorder. Shefaye Khatam 2024; 13 (1) :27-39
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2514-fa.html

ملبوبی پرنیا، خواجوی داریوش، خانمحمدی راضیه. تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) و تمرین بدمینتون بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1403; 13 (1) :27-39

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2514-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 51 queries by YEKTAWEB 4710